Forskare söker svar i romersk betong

I ett försök att skapa mer varaktig och hållbar betong, har ett internationellt team av geologer och ingenjörer funnit inspiration i de gamla romarna, vars massiva betongkonstruktioner har stått emot väder och vind i mer än 2000 år.

En forskargrupp från University of California, Berkeley, har undersökt den romerska betongen. Gruppen beskriver hur föreningen av kalcium-aluminium-silikat-hydrat (CASH)  binder det material som används för att bygga några av de mest bestående strukturer i den västerländska civilisationen. Upptäckten skulle kunna bidra till att förbättra hållbarheten hos modern betong, som inom 50 år ofta visar tecken på nedbrytning, speciellt i havsmiljöer. Tillverkningen av romersk betong lämnar också en mindre klimatpåverkan än den moderna betongen.

Betong var det romerska imperiets byggmaterial i valet. Den användes i monument såsom Pantheon i Rom samt i kajer, vågbrytare och andra hamnkonstruktioner. Av särskilt intresse för forskargruppen var hur Romare undervattens betong uthärdat saltvattenmiljö.

Receptet för romersk betong beskrevs omkring 30 f.Kr. av Marcus Vitruvius Pollio, en ingenjör för Octavianus, som blev kejsare Augustus. Den inte-så-hemliga ingrediensen är vulkanisk aska, som romarna kombinerat med kalk för att bilda murbruk.

Medan romersk betong är hållbart är det osannolikt att ersätta modern betong, menar forskningsgruppen, eftersom det inte är idealiskt för konstruktion där snabbare härdning behövs.

Men forskarna försöker nu hitta sätt att tillämpa sina upptäckter om romersk betong till utvecklingen av mer miljövänliga och hållbara modern betong. De undersöker om vulkanaska skulle vara en bra, stor volym substitut i länder utan enkel tillgång till flygaska, en industriell restprodukt från förbränning av kol som ofta används för att producera modern, grön betong.

Be the first to comment on "Forskare söker svar i romersk betong"