Betongbilar i skytteltrafik till nya Linnéuniversitet

Tio betongbilar anländer varje timme – dygnet runt. Skanskas bygge vid Linnéuniversitetet i Kalmar har tagit fart på allvar. Snart är källargolven gjutna och det är dags att resa väggarna.

– Det har gått väldigt bra, allt har löst sig på bästa sätt. Pålningen är avslutad och den gick mycket bättre än väntat, säger Ola Lövgren, projektdirektör på Skanska, till Barometern.

Det första spadtaget togs i januari i år och 2020 ska det nya Linnéuniversitetet vara helt färdigt. För närvarande arbetar 150 personer med projektet, men de blir snart betydligt fler.

– Ja, toppen kommer nästa år när vi ska börja jobba med inredningen. Då blir vi en 300 personer och många olika yrkesgrupper på en gång.

Betongbilarna kör i skytteltrafik med 900 kubikmeter som hämtats från Skanskas betongstation i Rockneby. Det går åt en hel del betong för gjutningen av de armerade källar- och garagegolven. Golvplattans tjocklek mäter 70 centimeter för att klara trycket från det omgivande vattnet. Det gäller även källarväggarna som nu består av gigantiska formar som fylls med betong. I nästa vecka ska de första väggarna ovan jord lyftas på plats.

linne2

Linnéuniversitetet i Kalmar är utspritt över hela staden och målet är att samla all verksamhet till Universitetskajen. Tengbom har ritat den östra delen av nya universitetet med bland annat innehållande labb, undervisningslokaler och kårlokaler. Den västra delen har ritats av CCO arkitekter.

– V i hoppas ha tätt hus, alltså väggar och tak, färdigt till våren. Då kan vi börja med innerväggar och inredning. Vi har lagt grunden under den bästa årstiden, men det får gärna bli en mild och vindstilla vinter. Vi fick stoppa den stora kranen när det blåste för mycket, säger Ola Lövgren.

Skanska räknar med ett stort intresse för jättebygget som har en total yta på 43 000 kvadratmeter, inklusive underliggande garage på den östra delen. En byggnad ska inrymma universitetsbiblioteket medan de övriga två inrymmer lärosalar, kontor och laboratoriesalar. Avtalet omfattar även en om- och tillbyggnad av tre hus höghus på västra delen av universitetsområdet med en ungefärlig yta på 22 000 kvadratmeter.

Projektet kommer enligt beräkningarna att sysselsätta närmare 500 personer och ett stort fokus läggs enligt Skanska på en hållbar byggprocess. Målsättningen är att såväl om- och tillbyggnation som nyproduktion ska kunna miljöcertifieras enligt LEED som är det mest kända bedömningssystemet.

Bli först att kommentera på "Betongbilar i skytteltrafik till nya Linnéuniversitet"

Skriv en kommentar

Your email address will not be published.


*