Måndagsbloggen: Coolt och Betongklubben!

Tidskriften Betong hårdsatsar. Det låter alltid bra. Hårt och satsar ihop. Mjukt och satsar är inte lika bra. Mjuksatsa vill ingen göra. Så vi hårdsatsar.

Satsningen ligger i att vi har tackat av våra annonssäljare och istället tagit in Carina Tyskbo som marknadsredaktör. Vi ska ta vara på hennes energi tillsammans med hennes journalistiska kompetens och skapa moderna marknadspaket. Carina var även under många år kreativ redaktör hos oss och gjorde underverk när Betonggalan gick från bakgatorna till det skarpa ljuset från Berns strålkastare.

Med Carina Tyskbo har vi möjlighet att hjälpa företagen med mer ”content”, det vill säga hjälpa dem att skapa innehåll till vår hemsida och vår tidskrift. I början är det förbehållet Betongklubbens medlemmar, vilka är de företag som tillsammans med oss utvecklar betongens mediarum.

Själv har jag gett mig titeln Key Account Manager, det är en titel jag alltid velat ha, och nu har jag den. Jag har inte bara fått Betonggalans pris uppkallat efter mig, jag har också fått min drömtitel.

Key Account Manager blir inte lika fint på svenska. Nyckelkontoansvarig. Men varför ska man översätta coola ord? Skateboard, snowboard och streetrunning blir inte allts lika på svenska. ”Jag åker rullbräda, snöbräda och gatuspringer på fritiden”.

Som Key Account Manager, jag tröttnar aldrig på att skriva det, är jag ansvarig för våra största kunder. Inte viktigaste, alla kunder är lika viktiga. Men de största är lite trixiga, de köper ett paket som innehåller många olika saker och behöver informeras på ett tydligt sätt. Så att de förstår att allt vi gör sitter ihop och att vi jobbar långsiktigt i en samhällsbyggnadsbransch som är traditionell och speciell. Där det gäller att vara inspirerande och kreativ.

Mina Key Accounts heter Betongklubben och Betongklubben är faktiskt ett sånt ord som låter mycket coolare på svenska. ”Concrete Club” låter inte lika bra. Eller kanske? Nej, det snuddar vid Country Club, eller, hur, och ger helt andra associationer.

Just nu är det tolv företag i Betongklubben. Nästa år ska det vara 13. Det är mitt mål. Jag har så mycket bra att sälja och vi gör så mycket för branschen att jag tror det ska gå. Just nu har fyra företag bokat, jag räknar med nio till den här veckan. Håll tummarna.

Och vet ni. Nästa år går det att sponsra Måndagsbloggen. Tänk er det. Att synas varje vecka med mig. 52 gånger per år. Ni får er logotyp på min bild och jag kommer tacka er i texten. Ni kommer inte påverka innehållet, förstås. Men det kommer bli hur coolt som helst. Hör av er.

 

Be the first to comment on "Måndagsbloggen: Coolt och Betongklubben!"

Leave a comment