Det spanska fiaskot – EU-pengar i sjön

Motorvägen A-14 i Alguaire. Bygget med motorvägen inleddes när det var som lättast att komma över mark. När det började skäras i budgetar 2012 stoppades projektet och allt som fanns kvar var en vägremsa på en mil som både börjar och slutar mitt ute i ingenstans. Foto: Marc Femenia.

I det senaste numret av Tidskriften Betong (#6 2016) har fotografen Marc Femenia valt ut några favoritbilder från sitt projekt Spain: System Error som bland annat presenteras i en kommande bok med samma namn. Under fem veckor fotade Marc drygt 250 platser som står kvar som dokument över den den spanska bygg – och bostadsbubblan som sprack i samband med den globala finanskrisen 2008. Exklusivt för betong.se publicerar vi här en längre intervju med Marc Femenia.

marc_femenia

Marc Femenia.

– Jag var i Barcelona med familjen hösten 2012 och läste någonstans att det fanns nybyggda flygplatser och linjer för höghastighetståg som stod tomma och oanvända. Jag började titta närmare på det där och det var som att dra i en tråd, det fanns hur mycket som helst, berättar Marc Femenia.

Trots att alla i Spanien pratade om finanskrisen var det nästan ingen som ifrågasatte behovet av infrastrukturer och i dag är det bara Kina som har fler höghastighetståg.

– Det görs inga riktiga förstudier varken för motorvägar eller tåglinjer. Oftast är det bara en politiker som har beslutat något efter att har gått till lokala och regionala val med mantrat att det behövs infrastruktur som ska skapa tillväxt och rikedom. Väljarna säger ”Ja!” direkt. Det är som att det finns i det undermedvetna hos dem.

Marc Femenia tror att man får gå tillbaka till 1980-talet för att hitta orsakerna. Arbetslösheten var stor och många av dem som ändå hade jobb befann sig på landsbygden som var rejält på efterkälken utvecklingsmässigt efter nästan 40 år under general Francos diktatur. Moderniseringen och effektiviseringen var oerhört efterlängtad och det fanns gott om arbetskraft för att bygga nya bostäder och vägar.

”Byggsektorn är en katalys för korruptionen i Spanien”

– Men det är aldrig någon som har sagt ”OK, nu räcker det.”. Nu har Spanien det längsta motorvägsnätet i Europa och det finns dubbelt så många kommersiella flygplatser som i Tyskland.

Mycket av pengarna för infrastrukturer har kommit från EU. Det kan tyckas märkligt att EU beviljar ekonomiska bidrag till överflödiga projekt men pengarna fördelas av ett ministerium i Madrid och inte centralt från EU:s högkvarter i Bryssel.

– Till exempel projekterades över 50 avsaltningsanläggningar för bostäder och jordbruk i södra Spanien där vatten är en bristvara. Men avsaltat vatten är dyrt och bönderna hade inte råd att köpa det. Idag anläggningarna oanvända men det är ingen som tar ansvaret.

Nou Mestalla Stadion i València. Fotbollsklubben València C.F. ville ha en ny hemmaarena i klass med världens stora lag. 344 miljoner Euro behövdes och pengarna skulle komma från bostadsförsäljning på marken där den nuvarande stadion, Mestalla, står. När bostadsmarknaden kraschade stoppades arenabygget som nu har stått still i sju år. València C.F. har inte de ytterligare 100 miljoner Euro som behövs för att bygga färdigt arenan och krävs dessutom på 20 miljoner Euro av EU i återbetalningar av finansiellt stöd. Foto: Marc Femenia.

Nou Mestalla Stadion i València. Fotbollsklubben València C.F. ville ha en ny hemmaarena i klass med världens stora lag. 344 miljoner Euro behövdes och pengarna skulle komma från bostadsförsäljning på marken där den nuvarande stadion, Mestalla, står. När bostadsmarknaden kraschade stoppades arenabygget som nu har stått still i sju år. València C.F. har inte de ytterligare 100 miljoner Euro som behövs för att bygga färdigt arenan och krävs dessutom på 20 miljoner Euro av EU i återbetalningar av finansiellt stöd.
Foto: Marc Femenia.

Marc Femenia hade först tänkt att dela upp sitt arbete i två delar. I den enda skulle han dokumentera alla tomma bostadshus och i den andra infrastrukturer. Men efter att ha satt sig in i problematiken insåg han att allt hängde ihop.

– Det var mer länkat än vad jag trodde från början. Alla bostadsbyggen gav kommunerna intäkter i form av bland annat skatt från byggbolagen, och med de pengarna byggde man infrastrukturer på lokal nivå eller projekterade för olika vägar. Man kan också säga att det var de ökade skatteintäkterna under bubbelåren som finansierade de stora infrastruktursatsningarna. Sen ska man också komma ihåg att byggsektorn är en katalys för korruptionen i Spanien. Det är där det är lättast att sno åt sig lite pengar här och där. Mycket pengar hamnar i politikernas fickor. Det finns ingen korruption i vardagen i Spanien, det är inte så att du måste muta en läkare eller en polis, men det förkommer på en nivå ovanför dem.

Bara på turistön Lanzarote finns det hur många halvfärdiga byggen som helst. År 2000 beslutade regionala politiker om ett byggstopp, men borgmästaren på öns södra del struntade totalt i det. Till och med på mark som klassats som naturreservat beviljades bygglov för ett stort hotell. Ett antal domar om rivning har klubbats igenom, men än så länge står det kvar – nästan färdigbyggt.

Flera mindre orter har också satsat stora pengar på industriparker som har byggts med visionen om mängder av företag som kommer dit och etablerar sig. Även här har byggprojekten, precis som när det gäller infrastrukturer, dragits igång utan några förstudier av efterfrågan och i dag står parkerna tomma som moderna spökstäder.

– Det är många som pratar om problemen och det har gjorts tv-program om ödsliga flygplaster och liknande men det verkar inte som att någon har sett helheten och hur allt hänger ihop. Jag kände att jag ville göra det här projektet för att få ut min ilska. Det är ingen politiker som gör något åt saken utan alla bara fortsätter i samma spår.

Marc Femenia säger att han känner igen tendenserna från debatten kring höghastighetstågen som ska åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv.

– Jag läste en förstudie (länk) där det konstaterades att underlaget inte var tillräckligt så därför blev jag väldigt förvånad att så många ändå var positiva till projektet. SJ:s vd Christer Fritzson skrev i en debattartikel (länk) att han ville ha tåg som gick från Stockholm till Malmö var sjätte minut under rusningstid. Det lät väldigt mycket som spanska politiker. Jag förstår inte varför den mentaliteten här kommit hit. Det är en ren fantasi att de tågen skulle fyllas.

”Los Lucas” industripark i Abarán. 2006 presenterades ”Los Lucas” som den nya ekonomiska motorn i Abarán, en ort i Murcia. Idag är det en yta på 468 000 m² yta täckt av ogräs och industrilokaler som aldrig blev färdigbyggda plus ett tomt skal med 16 våningar. Foto: Marc Femenia.

”Los Lucas” industripark i Abarán.
2006 presenterades ”Los Lucas” som den nya ekonomiska motorn i Abarán, en ort i Murcia.
Idag är det en yta på 468 000 m² yta täckt av ogräs och industrilokaler som aldrig blev färdigbyggda plus ett tomt skal med 16 våningar.
Foto: Marc Femenia.

En av orsakerna till problemen i Spanien är, enligt Marc, inställningen till skattemedel och hur offentliga tillgångar värderas.

– Många tycks ha inställningen att det som bekostas med offentliga medel är gratis. De har ingen känsla för att det kostar dem pengar genom att de betalar skatt. Det är därför man vill ha höghastighetståg, motorvägar och en flygplats utanför dörren. Jag har också insett att det finns en viss förståelse för den inställningen i och med att det är så mycket politisk korruption. När det är dags att betala skatt tror man inte att man ska få något tillbaka och då vill man smita undan så mycket som möjligt.

Marc Femenias fotobok Spain: System Error ges ut på ett förlag i Barcelona i en engelsk och en spansk version.

– Det har varit en utmaning för mig som oftast fotar människor och inte vanligtvis arkitektur. Mitt schema var så fullspäckat att jag inte hade inte hade tid att vänta in ett visst ljus som man kanske annars hade gjort, men projektet är så omfattande att det inte stod och föll med det. Jag la ribban ganska högt när jag gjorde urvalet av bilder för att ingen skulle kunna hävda att jag tagit med något som inte alls var tomt eller oanvänt.

 

Spain: System Error-projektets webbsida (länk)

Be the first to comment on "Det spanska fiaskot – EU-pengar i sjön"

Leave a comment