För tung betong på ekodukt över E6:an

I slutet av januari i år orsakade en planerad ekodukt trafikstopp på E6:an. Betongen i den välvda överbyggnaden var tyngre än beräknat och flera stämp började ge vika. Trots byggstoppet beräknas bron vara klar på utsatt tid.

Enligt ett pressmeddelande från Trafikverket var ett räknefel orsaken till att trycket på vissa av stöttorna blev för stort.

– På småtimmarna hördes ett ljud av stöttor under formställningen som knäcktes. Vi bestämde oss för att se över det hela och lyssna vidare och det fortsatte att knäppa längs formställningen. Då tog vi beslut att stänga av E6:an utifall att något skulle hända, sa Kristina Balot, projektledare för ekodukten vid Trafikverket, till GP.

Beslutet innebar att E6:an stoppades i båda riktningarna mellan Kungsbacka och Sandsjöbacka. Vägen var avstängd i över ett dygn med långa bilköer som följd. Nu är delar av bron riven men enligt uppgift ska arbetet återupptas i april – med nya beräkningar av betongens vikt. Förhoppningen är att ekodukten står klar på utsatt tid i juni nästa år, men kostnaden blir något högre än den ursprungliga beräkningen på 55-60 miljoner kronor. Syftet med den 32 meter breda och 64 meter långa bron är är främst att minska de omfattande viltolyckorna.