Betongindustri vill vara ett kunskapscentrum

Anders Knutsson, ny vice vd för Betongindustri.

Med 34 års erfarenhet inom branschen har Anders Knutsson sett mer betong än de flesta. Som ny vice vd för Betongindustri vill han fortsätta lyfta fram den digitala och industriella utvecklingen inom företaget och lära kunderna ännu mer om betong.

Text: Carina Tyskbo Foto: Betongindustri

Betong AB HH, Nordstjärnan-koncernen, NCC… Anders Knutsson har funnits med i flera bolag under de dryga tre decennier som han befunnit sig i betongbranschen. Hos Betongindustri började han 2004 och har närmast varit marknadsansvarig för norra Europa där samverkan mellan de nordiska länderna var en viktigt del. Den färska rollen som vice vd känns bra, tycker han.

– Jag känner de flesta inom bolaget och koncernen. Min roll nu handlar om att lyfta frågeställningarna från lokal förankring till bolagsnivå, säger Anders Knutsson.

Betongindustri ingår i Heidelbergs Cement och finns representerade i flertalet länder i Europa och i den nordiska grannländerna. I Sverige sträcker sig verksamheten från Östersund i norr till Malmö i syd.

– I Öresundsregionen satsar vi intensivt, där finns goda kontakter med leverantörer och kunder och ett väl fungerande kunskapsutbyte med den danska bolaget.Danmark, Norge och vi i Sverige delar gemensamma resurser såsom pumpar och betongbilar. I april ska vi delta i Bygg och VVS-mässan Syd, med fokus på industriellt byggande. Det känns naturligt för oss att finnas med i de sammanhangen, säger Anders Knutsson.

En nyhet för Betongindustri är Betongvalsguiden, ett digitalt hjälpmedel för att välja rätt betong för sin gjutning. Den vänder sig till alla från privatpersoner som ska gjuta en trappa till konstruktörer på byggbolag. BI-dry och BI-distant är digitala verktyg för att beräkna, mäta och observera fuktnivån och hållfastheten i gjutningar.

– Det här sammanför teknik och marknadsföring till bästa kundnytta och gör oss till ett kunskapscentrum, inte enbart en betongleverantör. Jag tycker att vi har kommit långt på den vägen.

Enligt Anders Knutsson är Betongindustris utmaningar att få den stora kompetensen och kreativiteten inom företaget att peka åt samma håll. Alla idéer kan inte sjösättas samtidigt men de man satsar på ska bli färdiga och bra.

– Våra fyra hörnpelare inför kommande år är just kunskapsbyggare, medarbetaren, hållbarhet och digitalisering. Externt vill vi utbilda våra kunder till bättre betongkunskap och samarbeta ännu mer med de nordiska länderna, säger han.

Vad ser du som betongbranschens största utmaningar?

– Att möta våra konkurrentmaterial framförallt på träsidan, som lyckats få politikerna att tro att träbyggande löser alla miljöproblem. Sedan har vi en match mellan prefab och platsgjutet, där prefab har tagit många marknadsandelar på grund av branschens tillgång till arbetskraft. Att få ut ungdomar på våra arbetsplatser för att gjuta betong, utveckla det industriella byggandet och samarbeta med de utländska specialföretagen är andra utmaningar.

Om Anders Knutsson
Gör: Vice vd Betongindustri
Bor: Helsingborg
Familj: Fru, två vuxna döttrar, hund.
Uppskattar: Balans mellan jobb och fritid, tycker det fungerar hyggligt för egen del.
Övrigt: Sitter i styrelsen för Svensk Betong

  • Anders Knutsson, ny vice vd för Betongindustri.