”Ett mycket känsligt moment”

Sjösättning av Marieholmstunnelns första tunnelelement. Foto: MBP/Trafikverket.

Med hjälp av ett avancerat vinschsystem har det första av Marieholmstunnelns tre tunnelelement sjösatts i Göta Älv. Bogserbåten Frog Cygnus drogs det 25 000 ton tunga tunnelelementet ut ur torrdockan där bygget inleddes i augusti förra året.

Stein Kleiven, Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen. Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket.

– Utbogseringen från dockan är i bygget av tunneln. Det kräver expertis på hög nivå, noggranna förberedelser och tajming. Allt detta fanns på plats och sjösättningen gick enligt plan, säger Stein Kleiven som är Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen.

Av tradition döper man alltid tunnelelementen och detta har fått namnet Tina. Nu ligger Tina, som väger 25 000 ton, är 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt, förtöjt i ett parkeringsläge i älven. Så snart torrdockan länsats på vatten, startar bygget av nästa tunnelelement.

– Det här är en milstolpe i bygget av Marieholmstunneln. Själva sjösättningen är inte bara ett spektakulärt moment, utan också något unikt eftersom det bara färdigställs ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen, säger Stein Kleiven.

Marieholmtsunneln kommer att gå under Göta älv i Göteborg och ansluta E45 Marieholm och partihallsförbindelsen till E6 Tingstadsmotet/Ringömotet. Trafiköppning sker 2020 och kostnaden beräknas till 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.