”Kommer aldrig att få vara med om något liknande”

År 2025 ska Slussen ha fått ett lyft som ska räcka minst hundra år framöver för Stockholms trafikslag. Med betongfyllda stålrör i berget undviks sättningar och brister. 

– Det är ett jätteintressant arbete och ett stort komplext projekt. Jag kommer nog aldrig att få vara med om något liknande igen, säger Andreas Backhammar, Skanskas blockchef för grundläggningsarbeten.

Det är Stockholms stad som låter utföra arbetet, med Skanska som en av de entreprenörer som fått uppdraget att genomföra delar av projektet. Det unika är att arbetet görs på en plats som historiskt sett alltid varit en given knutpunkt i Stockholm. När man går på djupet i grundläggningsarbetet, som inleddes i höstas, går man på djupet även i svensk historia. Därför dokumenterats byggplatsen och alla eventuella fynd av arkeologer och forskare.

Slussenprojektet är det hittills största grundläggningsarbetet i Sverige.

Den senaste ombyggnaden av Slussen, som gjordes på 1930-talet, blev mindre framgångsrikt. Metoden som användes med stålrör som borrades ner till bäriga lager och fylldes med betong fungerade inte, och ledde till sättningar och brister. Denna gång pålar man ända ner i berget och lite till med RD-pålar, betongfyllda stålrör. Hela 1500 RD-pålar ska ner och för att borra ner de 12 meter långa rören används en 65 ton tung borrmaskin med en borrkrona i hårdmetall.

– Det som är speciellt är också att vi jobbar med vattentryck. I stället för kompression med luft arbetar vi med högtrycksvatten för att driva borrmaskinen, säger Andreas Backhammar.

Vatten finns det gott om i närheten. Både Saltsjön och Mälaren på andra sidan Slussen bistår med vatten, och 800 liter i minuten är inga problem att få till.

– Den metoden har man valt för att det är skonsammare mot befintliga konstruktioner. Det ger mindre påverkan på omgivningen och mindre risk för sättningar.

Även logistiken vid grundläggningsarbetet är speciell. Att frakta materialet med lastbil in till Slussen och det stora byggprojektet skulle vara i princip omöjligt.

– Vi tar in allt material sjövägen på pontoner, och det är ju mycket grejer vi ska ha så det är en extremt komplex logistik.