Svensk Betongdesign växer med trenden

Det som började med en bänkskiva i betong till flickvännen är i dag ett framgångsrikt företag. Efter tolv år som anställd betongarbetare sade Marcus Fornborn upp sig och startade Svensk Betongdesign.

– Rätt snart fick jag kontakt med en ung och hungrig arkitekt som i sin tur fått i uppdrag att inreda en trendig lägenhet. Det jobbet ledde sedan till nästa – att inreda en helt ny tuff krog i industriell stil med mycket betong och stål, berättar Marcus Fornborn i Woody Byggs Proffsguide.

Betongtrenden växte liksom Svensk Betongdesign. Efterfrågan på slipade betong­golv, bänkskivor, handfat och även badkar i betong blev bara större. En av nycklarna till framgången är företagets välskötta Instagram-konto som närmar sig 4000 följare. Företaget har nu sju anställda och en verkstad på 300 kvadratmeter i Stockholm.

– Vi har en bra blandning av vanliga betongjobb och inredningsdetaljer. Sånt är ju lite roligare. Då får man en chans att träffa slutkunden och höra deras uppskatt­ning. Synliga betonggolv är fortfarande mycket efterfrågat. Vi pigmenterar dem ljust, glättar och polerar dem.

Enligt Marcus Fornborn blir markbetong, det vill säga gjutna betong­plattor med struktur och mönster, allt populärare. Det är redan stort i USA och på väg in på den svenska marknaden.

– Jag har en man som jobbar enbart med det och han har fullt upp.