En dag på jobbet

Som betongbilschaffis börjar och slutar du arbetsdagen på olika tider varje dag. På eftermiddagen får du veta när du börjar dagen efter och när du får gå hem får du veta när det är dags, ibland något tidigare. Vanligtvis är jag utställd på fabriken mellan kl 06.00 och 07.30, men variationer förekommer åt båda håll. Det händer att det blir helg- eller nattjobb, men de brukar oftast vara frivilliga och det finns nästan alltid folk som vill köra lite extra.

Man har ofta en ”hemmafabrik”, där man kör för det mesta, men sedan kan man beroende på mängden jobb även hamna på andra fabriker. Jag har Skanska Farsta som hemmafabrik men jag kör även åt andra företag som BetongIndustri och Luja Betong emellanåt. Vilken tid man börjar går efter ett rullande schema så att alla får vara ”tidig bil” eller ”sen bil”. Tanken är att de tidiga bilarna ska skickas hem först men det är inte alltid det funkar.

Det första man gör när man har hämtat betongbilen och anlänt till fabriken är att smörja in bakdelen på bilen med formolja. Oljan ser till att inte eventuella betongstänk bränner fast på bilen. Man oljar även in ilastningstratten och de bakersta delarna av roteln (där betongen ligger).

När det är dags så backar man under utlastningen och så fyller man på vatten i en vattentank på bilen och så kollar man att man har med sig sånt man kan behöva, som tex Flytmedel som är ett tillsatsmedel för att göra betongen mer lättflytande.

Kunderna kan finnas precis överallt. Ena lasset går in till centrala Stockholm, nästa ut på nån smal liten skogsväg på landet och ett tredje med pråm/färja ut till nån skärgårdsö.

När fabriken säger till är det dags att spola ur bilen och åka hem. Man backar till en spolställning, och sen gör man så rent man kan inuti roteln och baktill på bilen. Det är så gott som omöjligt att få det helt rent, så nån gång om året bilas (rensas) den brunna betongen ur med hjälp av en maskin som skär bort den med extremt högt vattentryck, eller för hand med bilmaskin.

I stora drag så är det såhär dagen ser ut, men givetvis så kan det tillkomma saker som tex formar som går sönder eller annat som jävlas. En enda sak är säker i den här branschen, man har aldrig någonsin någon som helst aning om hur dagen kommer att bli!

Intervju med ”Betongbruden” Åsa Karlström (länk).