Stålrör ersätter Hisingsbrons betongpålar

Götaälvbron i Göteborg rivs efter lång och trogen tjänst för att ersättas av den nya Hisingsbron. Men bygget av den nya bron kan nu bli dyrare och ta längre tid än beräknat.

– Vi tittar på metoden att vibrera ner stålrörspålar i marken i stället för betongpålarna. Det handlar om att minimiera massundanträngningen, att flytta jorden så lite som möjligt. Man får en betydligt lägre massaundanträngning än om man slår ner betongpålar, säger Carl-Anton Holmgren, Trafikkontorets projektledare för Hisingsbron, till SVT.

Att det ursprungliga valet föll på betongpålar beror på att de är billigare. Ett byte till stålrörspålar påverkar sannolikt både kostnad och tidplan för brobygget.

– Det vi vet är att en påle i stål är dyrare än en i betong och den tar längre tid att vibrera ner än vad det tar att slå ner en påle i betong. Men vad konsekvenserna för projektet blir vet vi inte ännu, säger Carl-Anton Holmgren.

Grundlägningsarbetet intill den gamla Götaälvbron stoppades sedan leran rört sig så mycket att ett brofäste flyttats två centimeter.