Saker man inte visste…

…innan man började jobba med betong.

Betongbranschen, i alla fall för fabriker och betongbilar, är en rätt speciell bransch att jobba i. Det är svårplanerat, det händer ofta oförutsedda händelser och man vet aldrig på förhand hur nånting blir. Under de tre år jag hittills har kört finns det dock ett och annat som jag trodde att jag hade koll på, men som har visat sig vara helt fel:

1. Solsken och +25 grader kan tyckas vara trevligt väder. Det har jag trott hela livet. Plötsligt visar det sig att det istället är några få plusgrader och regn som är ”fint väder”!?
Förklaring: Betongen brinner fortare i varmt väder än i kallare väder. Det är också lite av en självklarhet att om gjutformar går sönder eller vad som helst annat händer och det blir väntetid ute hos kunden så är det alltid klarblå himmel, ingen skugga i närheten och +35 grader. Minst.

2. Det går aldrig som man har tänkt sig. OM det mot förmodan verkar gå enligt planen så säg för tusan inget om det högt, då skiter sig nåt på direkten. Mr Murphy (Murphys Law) gillar betongbranschen!

3. Även om en körning verkar vara en snabbt avklarad sådan, så ha gärna med dig vatten och nåt att äta, du vet aldrig hur länge du blir stående nånstans. Jag körde fast långt ute på landsbygden och fick vänta fyra timmar på bärgaren. Det var före lunch, och jag hade inget käk med mig. Vattnet var dessutom nästan slut. Som tur var så var grannen hemma och jag gick dit och frågade om jag fick köpa ett par mackor. Det slutade med att jag satt i deras kök och fikade och nån betalning var det inte tal om! Sån tur hade jag inte när jag missade den abbonerade färjan hem från en ö och fick vänta tre timmar på nästa.

4. Du vet inte när du slutar för dagen förrän du har klivit ur och låst dörren på lastbilen. På väg hem från ett bygge en fredag så ropade fabriken på radion och frågade om jag kunde ta ett lass till åt samma kund. Jag muttrade lite men sade att om de verkligen behövde mig så var det klart att jag ställde upp. De svarade att de tyvärr behövde mig och tackade. Fem minuter senare ropar de igen och säger att de hittat en som vill köra och att jag kan åka hem. När jag precis har backat in på spolplattan kommer lastmaskinen farande och säger att de tyvärr trots allt behöver mig… Nu hör detta som tur är inte till vanligheterna, för det mesta får man sluta när de har sagt det.

5. Under högsäsong jobbar vi mycket och det brukar sägas att 40 timmar är deltid. Ibland känns det verkligen så.

6. Wet & dirty är inte riktigt som man trodde att det skulle vara. Man är ständigt skitig och inte sällan blöt, inoljad och insmord med fett. Jag har förstått att folk gillar det där med wet & dirty, men jag undrar om jag gör nåt fel för jag hajar verkligen inte grejen?

Följ ”Betongbruden” Åsa Karlström på Instagram och betong.se.