Måndagsbloggen: Fall inte i journalistfällan!

Chefredaktör Roger Andersson bloggar varje måndag.

”Fall inte i journalistfällan, det är inte vad du tycker är intressant som gäller utan vad besökarna vill ha!” Uttalandet kommer från Christina Kennedy på Dagens Medicin under en kurs om hur man gör lönsamma tidskriftsevent, där för övrigt jag även presenterade Betonggalan.

Hon sätter fingret på ett viktigt dilemma. Det finns väldigt mycket som är intressant, som det är värt att hålla kurser i, göra branschdagar om och skapa event omkring. Men om det inte är vad folk vill betala för så är det kört ändå.

De flesta tryckta medier sitter idag och funderar på nästa steg. Upplagor faller och nätet är en djungel där det är svårt att hitta betalningsvilja. Så då funderar man på event. Läsarna finns där, intresset för ämnet, annonsörer som vill nå ut, det gäller bara att paketera om det. Och så få någon att betala.

Även jag sitter och funderar på nästa steg. Betonggalan går som tåget på betongslipers och där finns ingen gräns som stoppar. Vi ska bli bättre, större och mer attraktiv för både utställare och besökare. Medan ni funderar över klädkoden ”Pink Detail” för årets gala, så funderar jag över 2018 och tioårsjubileet 2019.

Men jag fundera även över andra ”nästa steg”. På Linotoldagarna, en föreläsningsdag anordnad av företaget Linotol, fick jag chansen att prova Betong Live i Malmö, Göteborg och Stockholm. Det är ett ompackat tidskriftsformat där ämnen från senaste numret tas fram i form av intervjuer, filmer och annat extramaterial. Jag tyckte det blev bra och skulle gärna göra det igen. Nästa år. I Malmö, Göteborg och Stockholm. Och gärna någon annanstans. Två timmars program, sen afterwork med lite öl och mingel.

Men jag erkänner, det är ett fall i journalistfällan. Det är intressant, men går det att få någon ekonomi i det? Jag får fundera och fråga mina vänner i Betongklubben.