Den perfekta symbiosen mellan natur och kultur

Processbild från arbetet med Post Amorfa – om fuskbyggen och socialt konstruerad tomhet.

Den 18 januari öppnar utställningen Post Amorfa – om fuskbyggen och socialt konstruerad tomhet i Linköpings Konsthall Passagen.

– Jag är stolt och glad att äntligen få visa vad jag arbetat med de senaste två åren, säger konstnären Simon Anlund.

I tidigare utställningar har Simon Anlund ifrågasatt plastens skadeverkningar och eskalerande konsumtion. Nu riktar han en ilsken blick mot dagens bostadsbyggande.

Simon Anlund.

– Många av de bostadsrätter som idag massproduceras i rasande fart, byggs för att bara hålla i 20-30 år innan renovering måste till. Intet ont anande köpare betalar miljoner för något som på ytan ser bra ut, men vars förfall startar innan budgivningen avslutats. Lägenheten är ofta inget mer än ett bräckligt luftslott.

Ordet amorf är hämtat från grekiskans amorphos, som betyder oformlig, formlös, eller strukturlös. Under titeln Post Amorfa har Simon Anund velat skapa
ett slags arkitektonisk allegori över den tid vi lever i. En tid där stora ord och vackra fasader ekar tomt på innehåll. Vi postar våra perfekta, fiktiva livpå sociala medier, medan verkligheten ofta visar sig vara brutalt annorlunda. Ett slags socialt konstruerad tomhet – samtiden som ett gigantiskt fuskbygge, men med det perfekta filtret.

Enligt Simon Anlund är betong den perfekta symbiosen mellan natur och kultur. Hållfastheten är dess viktigaste egenskap näst efter beständigheten. Naturen talar genom materialet, medan dess form, beständighet och innehåll blir själva uttrycket för vår kultur och våra tankar.

Simon Anund, född 1977, är sedan 1999 verksam som konstnär och formgivare. Sedan 2009 är han också adjunkt på Institutionen för Inredningsarkitektur & Möbeldesign på Konstfack. Han arbetar med förkärlek i betong, i gränslandet mellan arkitektur och skulptur. Utställningen i Linköpings Konsthall Passagen pågår mellan den 18 januari och 4 mars.

Arbetet med utställningen har pågått i två år.