Helhet skapar lönsamhet hos Linotol

På  tre har Linotol fördubblat omsättningen från 250 miljoner till en prognos på drygt 500 miljoner för innevarande år. Och nya order fortsätter att strömma in samtidigt som nya marknader öppnar sig.

– Vi växer för att vi är ett personligt företag. Vår idé handlar om ”business is local”, affärer är lokala, och det ger resultat. Enbart under de senaste åren har vi öppnat flera nya kontor för att komma närmare kunden, säger Linotols vd Michael Larsson.

Enligt Linotols egna kundundersökningar är det enkelheten i kundrelationen och helhetskompetensen inom golventreprenader som uppskattas. Företaget har nästan hundra procent återköpskunder vilket tyder på att kunderna är nöjda och har fortsatt förtroende.

Linotol har alla resurser inhouse, hög kompetens på alla nivåer och maskiner för alla utföranden. Konstruktörer och ingenjörer som ritar och gör beräkningar. Erfaren personal och högteknologiska maskiner för såväl konstruktion som gjutning av betonggolv, slipning, design, plattsättning, beläggning, underhåll och entrézoner.

– Det krävs flera entreprenörer för att producera och färdigställa ett golv. Som uppdragsgivare ska du kommunicera med vart och ett av företagen och om det går åt pipan skyller de på varandra. Linotol har allt under ett och samma tak.

– Det säger sig självt att det blir mycket enklare kommunikation för kunden och en total garanti av utförandet. Sedan för det även med sig kostnadseffektivitet och tidsbesparingar som grädde på moset.

Michael Larsson tycker att Rusta centrallager i Norrköping där Linotol gjorde allt från ax till limpa är ett bra exempel. Linotol stod för konstruktionsritningar och all projektering fram till färdigt anlagt golv med ytbeläggning.

– Kvaliteten på ett betonggolv är som en hissvajer. Om man börjar dumsnåla och pruta på kvaliteten är man ute på tunn is. Om hissvajern är anpassad för fem personer i hissen och en dag stiger det in sju personer… Det är så vi tänker när vi producerar golv – det ska hålla för det oförutsedda och överträffa kundens förväntningar.  Bra golv behöver inte kosta mer. Det krävs bara att det görs bra. Därför är den svenska och europeiska byggstandarden ett måste i all produktion.

Enligt Michael Larsson är Linotol mycket noga med att inte tacka ja till alla uppdrag.

– Det krävs att det är rätt uppdrag utifrån kvalitetsbeskrivning och vår egen organisationsstruktur. Är det inte rätt för oss och våra förutsättningar avstår vi hellre.