”Allt fler ser nyttan med att digitaliseras”

Foto: Betongindustri.

Therese Hoc.

Den 2 oktober förra året skrotade byggmaterialkoncernen HeidelbergCement systemet med pappersföljesedlar. I stället infördes digitala följesedlar vid betongleveranserna.

– Tidigare var chaufförerna tvungna att lämna in följesedlar på papper. Dessa skulle sedan skrivas in och det kunde ta ett par veckor innan informationen nått alla intressenter. Nu tar det istället några hundradels sekunder, säger Therése Hoc, projektledare på HeidelbergCement, till voister.se.

Signering och mottagningskontroll av leveransen görs via en surfplatta, där man ser vem som tagit emot leveransen. En kopia av följesedeln skickas direkt med e-post och via en portal går det sedan att komma åt alla pågående och avslutade ärenden och följesedlar.

– Vi har jobbat stenhårt i projektgruppen och med våra externa leverantörer för att arbeta fram ett bra gränssnitt, fortbilda vår personal och ta fram en lathund att lägga i varje betongbil. Överlag har lanseringen fungerat väldigt bra, säger Therése Hoc.

Nu blir nästa steg att lansera metoden i Danmark och Norge. Ett naturligt steg enligt Therése Hoc.

– Längs med vägen har vi även inspirerat våra kollegor i Tyskland, Israel och på Island och hoppas på en digital framgång även där. Samtidigt som vi håller på att finkalibrera appen här i Sverige skissar vi på en följesedelsapp åt våra pumpmaskinister så att de ska få bättre överblick och planering av sin arbetsdag. Branschen är ganska traditionell och man har koncentrerat sig på att producera och leverera byggmaterial, men jag märker att allt fler ser nyttan med att digitaliseras så det har börjat satsas en hel del.