Maedas minikranar minskar kostnaderna

Richard Beiron.

Maedas minikranar har börjat användas av allt fler betongbyggare under de senaste åren. Den vanligaste maskinen är Maeda MC405 CRME som används en del vid armering, formning och montering av lättare prefab.

Med en maxlast på fyra ton och högsta lyfthöjd på 20,7 meter (inklusive jib) är den dock i minsta laget för många jobb.

– Nyligen började vi sälja storebror Maeda MC815 C med betydligt bättre kapacitet, åtta ton maxlast och 25,5 meter i lyfthöjd med hydraulisk jib, säger Richard Beiron, försäljningschef på Kranlyft AB.

Maedas kranar är förhållandevis mycket små men har en relativt hög kapacitet och hög inbyggd säkerhet som gör att de flesta byggare kan köra dem själva efter utbildning i en till tre dagar beroende på kranstorlek och förkunskaper.

– Detta kapar kostnaderna rejält i och med färre timmar och minuter i väntetid och högre ”verkningsgrad” på egen personal. Det ger även en del miljömässiga vinster då Maeda är el- såväl som dieseldriven och kan använda elmotorn bara ström finns på plats. Den ger ifrån sig mindre avgaser och har en lägre ljudnivå, säger Richard Beiron.

Grund & Stombyggnad i Stockholm AB var först ut bland betongbyggarna att köpa en egen minikran

– Vi ser dock att de flesta kommer att fortsätta hyra av de vanliga maskinuthyrarna även i fortsättningen.

De tre första svenska Maeda MC815C levererades under hösten 2017 och sammanlagt har 16 st levererats till Europa. AB Kranlyft ställer ut på Betong Live i Stockholm, Göteborg och Malmö under våren.