Strulbyggen och väntetid

Betongbruden

Den här veckan har jag en elev med mig. Han har tidigare kört betongpump men ska gå över till att köra betongbil. Vi har åtminstone något humanare tider än pumpmaskinisterna ofta har.

Första lasset skulle till ett bygge där vi skulle lossa med bask. Lossningen gick fint men när vi precis var tomma så tryckte eleven på fel knapp. Det i kombination med en mindre kompetent kranförare som flyttade på basken innan vi hade kört undan orsakade en skada på bilen som krävde verkstad. Vi åkte ner till verkstaden där vi efter sedvanliga (hjärtliga) pikar om bilen och förarens inkompetens fick hjälp att rikta det som behövde riktas.

Lass två gick till ett riktigt kaosbygge, där det alltid strular. De beställer betongen innan formen är klar, lyfter grejer över bilen, kranen som lyfter basken lyfter annat emellan så att lossningen tar evigheter, pumparna kan inte ställa upp på grund av för liten yta och så vidare. Givetvis drabbar det här oss bilar som får jobba längre dagar. Fabrikerna och övriga kunder blir ju också lidande eftersom strulbyggena låser upp bilar på längre tid än de har bokat. Vi stod i över en timme innan vi fick åka in och lossa, och det är mer en regel än ett undantag på det här stället.

Det känns ibland som att vissa byggen måste betala fantastiska summor till leverantörerna av betongen eftersom de kan bete sig precis hur som helst utan att det händer något. Hur kan det vara möjligt att vissa byggen gång på gång får göra bort sig och förstöra andras planering utan att de tycks få några konsekvenser av det?

Åsa ”Betongbruden” Karlström