”Viktigt med snabb respons”

Foto: Alexandra Ekström Madrid.

Karin Pettersson, Mapei Sverige.

Tillsammans med entreprenaden Subterra har Mapei utvecklat de produkter för bergförstärkning som krävs för bygget av Förbifart Stockholm.

– För ett år sedan hade vi inte alla produkter som uppfyllde exakt de krav som projektet krävde, säger Karin Pettersson, chef för Underground Technology Team på Mapei Sverige, till Fokus Infrastruktur.

För två år sedan inleddes bygget av Förbifart Stockholm som beräknas vara klart för trafik 2026. Av vägens 21 km går drygt 18 under jorden och blir en av världens längsta tunnlar i stadsmiljö. Vid påfarterna i Skärholmen och Sätra byggs tunnlarna från båda håll av Subterra och en av samarbetspartnerna är Mapei som bland annat levererar en accelerator för sprutbetong.

– För oss är det tryggt att arbeta med en leverantör som har mycket kunskap och som kan erbjuda support under arbetets gång. Ett väl fungerande samarbete är viktigare än att bara välja leverantör utifrån pris, säger Niklas Hallström, tunnelchef på Subterra AB i Skärholmen.

Genom att utgå från produkter som använts av Mapei-koncernen i liknande utländska projekt gick det snabbt att utveckla nya enligt beställningen från Subterra. Men det är svårt att förutse alla utmaningar då varje berg och tunnel är unik.

– För oss är det därför viktigt med snabb respons. Annars är det lätt att man hamnar på efterkälken vilket sedan blir tufft att ta igen, säger Niklas Hallström till Fokus Infrastruktur

Förutom samarbetet mellan kund och leverantör måste även dialogen mellan de olika materialleverantörerna fungera.

– Vår bransch är inte så stor vilket innebär att vi vid många tillfällen arbetar tillsammans över gränserna. Jag vill säga att vi alla är skickliga problemlösare och kan räta ut många av frågetecknen som uppstår i ett projekt, säger Karin Pettersson.