Världsunikt pålningsarbete för Karlatornet

Till höger visas hur pålningen bär upp Karlatornet. Illustration: Serneke.

När Karlatornet i Göteborg står klart 2021 bli det Nordens högsta byggnad. 245 meter över marken ska den innehålla 73 våningar för såväl kontor, hotell och bostäder.

– Hittills har allt gått bra. Varje påle har sin egen historia och ingen är den andra lik, säger Magnus Eckert, Sernekes produktionschef för anläggningsarbetet.

”Starka Karla”. Foto: Serneke.

26 av 57 pålar har körts ner i marken och maskinen som används har fått smeknamnet ”Starka Karla”. Det är en tysk Bauer 55 och väger 250 ton. Kraven som ställs på arbetarna är höga.

– Vi har granskat varje enskild arbetare. Deras kompetens finns inte att få tag i i Sverige så det är ett internationellt gäng som jobbar här.

En engelsk konsultfirma med världens högsta byggnad, Burj Khalifa i Dubai, på sitt cv har gjort de grundläggande beräkningarna. Metoden som används för husets stabilitet kallas grävpålar och är sällsynt i Sverige. Ett två meter brett stålrör (foderrör) med borrkrona borras ner i marken varefter innehållet i röret skruvas ut. Efter var femte meter sätter man på en ny rördel tills man nått cirka 70 meter ner i marken.

– Det tomma stålröret fylls med armering och betong och de 57 grävpålarna bildar en stabil grund för Karlatornet att stå på, säger Magnus Eckert.

Varje grävpåle bär 4500 ton, en aning mer än de 150 ton som en normal påle klarar. Röret förankras i upp till sju meter granit efter att ha grävts igenom minst 40 meter lera och sedan tio meter friktionsjord. Enligt Magnus Eckert är pålningsarbetet världsunikt.

– Ingen annanstans har det pålats med den här metoden vad gäller kombinationen djup, diameter och geotekniska förhållanden.