Lunds spårväg framme vid stan

BrunnshögI höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum. Foto: Kristina Strand Larsson, Lunds kommun.

Nu rullar den första kranbilen med räls från Brunnshög till centrala Lund. Tolv förbockade skenor ska sättas på plats och allt ska vara klart i tid till stadens karneval 18-20 maj.

– Vi startar arbetet med spårmontaget direkt när rälsen – eller rälerna som det heter på fackspråk – har kommit fram. Kranbilen kan ta alla tolv rälerna på en gång, säger Erik Hellqvist, som är blockchef BEST (Bana El Signal Tele) på Skanska.

Spårmontaget har förberetts med en grusbädd där spåren ska ligga, leverans av armeringskorgar som används till gjutningen och jiggar som gör att spåret hamnar exakt rätt i höjd.

– Rälerna är arton meter långa och svetsas fast vid varandra, berättar Erik Hellqvist.

Efter spårarbetet ska betongen i spårbalkarna härdas i cirka fem dagar och den 14 maj börjar själva spåret monteras till S:t Laurentiigatan som stängs av för trafik när kranbilar levererar räls och armering och när betongbilen används vid gjutningen av balkar. Kranbilen kan transportera räls till trettiosex meter spårväg per gång och gatan är cirka trehundra meter lång. En uppställd kranbil är sex meter bred och en betongpump mäter sju meter.

– Spårmontage och gjutning av balkar är ett ganska tyst arbete som inte bullrar. De timmar vi behöver stänga av S:t Laurentiigatan är just vid de tillfällen vi lossar räls eller gjuter betong, säger Pernilla von Strokirch, projektchef för Spårväg Lund C-ESS.

Spårväg Lund C-ESS är en kollektivtrafiksatsning i ett av Lunds mest trafikerade stråk mellan centralstationen och den växande stadsdelen Brunnshög. Byggarbetet startade förra våren och ska vara klart för trafikstart 2020.