S:t Eriks och Rail.One tecknar avtal

S:t Eriks och Rail.One har tecknat ett avtal om produktion av Rheda 2000-betongslipers. Avsikten är att ta fram slab track-system till höghastighetsjärnväg, tunnel- och broprojekt i Sverige.

– Vi har nu börjat att testproducera Reda 2000-betongslipers i en av våra fabriker med avsikt att inom en snar framtid kunna leverera färdiga lösningar, säger Fredrik Adielson, affärsutvecklare, Järnväg & Trafik på S:t Eriks.

Rheda 2000-systemet är ett av världens mest välbeprövade och flexibla slab track-system för höghastighetsjärnväg och har installerats på över 4000 km järnväg i Europa, Mellanöstern och Asien.

– Med S:t Eriks som stark, lokal partner vid vår sida hoppas vi kunna erbjuda innovativa, och hållbara fixerade spårsystem, skräddarsydda i enlighet med våra nordiska kunders behov. Vi har redan vunnit viktiga projekt, t.ex. i Norge, och är på god väg att etablera RHEDA 2000®-systemet på den nordiska marknaden, säger Torsten Bode, Chief Sales and Marketing Officer på Rail.One.

Slab tracks är fixerade, ballastfria spår som sitter fast direkt i betongkonstruktionen. Tekniken används på flera håll runt om i världen för höghastighetståg och moderna, hållbara järnvägsprojekt. Tekniken reducerar årliga underhållskostnader, ökar spårstabilitet och eftersom spåren är inbäddade i betongen vinner man även viktiga platsmarginaler på höjden. Det kan ha en stor betydelse vid exempelvis tunnel- och brobyggen.