Brister i materialet stoppar tågen

Kustpilen

Hettan orsakar problem i tågtrafiken. KLT, Kalmar Länstrafik, har ställt in alla tåg under fem dagar.

– Det är Trafikverkets beslut, det är tredje gången i sommar de väljer att stänga av trafiken på grund av väderförhållanden, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på KLT, till Corren.

Kustpilens skarvade spår ligger på slipers som kan böja sig åt olika håll på grund av värmen och orsaka urspårningar. Majoriteten av Sveriges järnvägar har helsvetsad räls som ligger på betong och då är inte spåren lika känsliga för sol och värme.

– Vi ifrågasätter vad de (Trafikverket) gör, det är tredje gången de stänger av, men det har inte skett något underhåll. På sommaren måste vi stänga för solkurvor och på vintern för att det kan falla träd, säger Karl-Johan Bodell.

På Trafikverket finns dock ingen förståelse för kritiken:

– Det är andra gången vi stoppar trafiken och att vi inte gör något stämmer inte. Vid 34-35 grader blir det enorma spänningar i rälsen, vi har justerat rälsen till rätt läge. Nu ska det bli 34 grader varmt, det är en säkerhetsåtgärd att stänga av tågen, säger enhetschefen Jörgen Borggren.

Något underhåll av Kustpilen, som trafikerar sträckorna Kalmar-Linköping och Västervik-Linköping, är inte aktuellt enligt Jörgen Borggren.

– Det finns så mycket annat som ligger före i vår prioritering.

Stoppet gäller alla Kustpilens linjer och innebär att tågen ersätts med busstrafik.