Linbanan i Göteborg – på plats 2021?

Linbanan

Enligt planen skulle linbanan över Göta Älv vara på plats lagom till Göteborgs 400-årsjubileum 2021, men nu kan tidsplanen behöva justeras sedan upphandlingen försenats. 

Göteborg stad har krävt att företag som ska vara aktuella för kontraktet ska omsätta över tre miljarder kronor per år. När NCC fick uppdraget protesterade konkurrenten Peab eftersom dotterbolaget NCC Sverige inte själva når upp till tre miljarder i omsättning.

– Vi anser att det här behöver prövas av en oberoende part, eftersom vi tycker att vi hade det bästa anbudet, säger Henrik Samuelsson, presstalesperson vid Peab till SVT Nyheter Väst.

När Linbanan kommer på plats blir den den första i Sverige som integreras i den ordinarie kollektivtrafiken. Den ska kunna transportera 2000 resenärer per riktning och timme, vilket motsvarar en spårvagnslinje i femminuterstrafik, och är tänkt att gå från Järntorget till Wieselgrensplatsen med två mellanstationer vid Lindholmen och Västra Ramberget.

– En linbana i Göteborg blir ett viktigt landmärke i regionen och ett spännande projekt att arbeta med. Vi ser nu fram emot att tillsammans med trafikkontoret ta fram ett bra underlag för projektet, säger Nils Bjelm, divisionschef för NCC Infrastructure Civil Engineering.

Projektet är en totalentreprenad i samverkan med trafikkontoret där NCC tilldelats uppdraget för en första fas som kommer pågå i cirka ett år. Under den första fasen ska en genomförandestudie göras och ett riktpris tas fram för byggnationen. Därefter ska ett politiskt investeringsbeslut tas för att gå vidare med den andra fasen, där själva byggnationen sker. Trafikkontoret har budgeterat projektet i sin helhet till cirka 1,1 miljarder SEK.