Här gjuts Slussens nya tunnel

TunnelFoto: Betongindustri.

Det går åt mycket betong till byggandet av nya Slussen i Stockholm. Betongindustri Sydväst har levererat betong till en över 60 meter meter lång tunnelsekvens i Köpenhamn.

– Det handlar om totalt 5000 kubikmeter betong. Hittills har vi haft sex-sju stora gjutningar på 4-500 kubik betong vardera och i övrigt regelbundna gjutningar två-tre gånger i veckan på 30-150 kubikmeter, säger Martin Fredriksson, tekniker vid Betongindustri Sydväst.

GjutningStockholms stad är beställare och Skanska är entreprenör, med CG Jensen som underentreprenör för betongjobbet på en del av Slussen. Den färdiga tunneldelen kommer att fraktas via pråm upp till Stockholm.

– Det är ett stort projekt med höga krav och vi gör provtagningar vid varje gjutningstillfälle. Att tillverka en sådan här omfattande konstruktion – skräddarsydd med alla nödutgångar och övriga detaljer på plats – kräver särskilda förutsättningar och utrymme. Detta fanns i en torrdocka i Köpenhamn och betongen körs dit från Betongindustri i Malmö och Staffanstorp, delvis med trailerbilar för att kunna lasta så mycket som möjligt vid varje tur, säger Martin Fredriksson.

Betongen som Betongindustri levereras är vibreringsfri FrostBI. I Danmark har man fått hjälp av systerföretaget HC Pumps & Trucks med trailertransporter och pumpning av betong på plats.