De sätter fokus på psykisk ohälsa i byggbranschen

Kajsa Hessel, Byggcheferna och Johan Lindholm, ByggnadsKajsa Hessel, Byggcheferna och Johan Lindholm, Byggnads.

Trots att de drabbar många är det förknippat med skam – inte minst i byggbranschen. Nu sätter kampanjen Stoppa Machokulturen fokus på psykisk ohälsa.

Sedan 2014 har Byggnads tillsammans med Byggcheferna drivit Stoppa Machokulturen-kampanjen med syftet att skapa en byggbransch för alla, där alla får plats och känner sig välkomna. I en bransch där en viss grupp är i så tydlig majoritet, av Byggnads medlemmar är 99 procent män, är det vanligt att en viss kultur eller norm skapas. Normen blir till outtalade regler för vad som anses vara okej eller normalt i det sammanhanget.

– Alla känner någon, eller har själv upplevt tuffa tider. Själv har jag haft en period där jag knappt kom upp ur sängen för att gå till jobbet. Trots allt var jobbet en räddning för mig då. Om fler kunde känna stöd av sina kamrater istället för att vara tvungna att ställa upp på någon gammaldags mansroll har vi nått långt, säger Johan Lindholm, Byggnads förbundsordförande, i ett pressmeddelande.

Stoppa Machokulturen arbetar för att göra branschen mer attraktiv för kvinnliga byggnadsarbetare och få fler kvinnor och män att stanna kvar i branschen. Kampanjen har väckt stor uppmärksamhet men det kvarstår ett stort arbete. Det visade inte minst uppropet #sistaspiken som kom att bli en viktig del av #metoo under hösten 2017.

I år fokuserar Byggnads på psykisk ohälsa i sin kampanj. Cirka 15 procent av svenska män och 25 procent av svenska kvinnor har perioder psykisk ohälsa som till exempel oro eller ångest. I reda tal handlar det om nästan 1,4 miljoner personer.

stoppamachokulturen.nu finns övningar, regler att sätta upp på arbetsplatsen, spel och information om diskriminering och machokultur.