Grönt ljus för linje 11 till Barkarby

moderatKristoffer Tamsons (M) är glad över beskedet.

Trafikverket har godkänt järnvägsplanen och nu kan utbyggnaden av tunnelbanan till Barkarby färdigställas enligt planen. Två nya stationer och fyra kilometer spår ska lägga grund för 14 000 bostäder.

– Ett glädjande besked. Vi har nu grönt ljus för en viktig del av tunnelbanebygget. Det innebär att den största utbyggnaden av tunnelbanan på över 40 år kan rulla vidare som tänkt och planerat, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M), i ett pressmeddelande från Moderaterna.

Stockholmsöverskommelsen från 2013 tillsammans med Sverigeförhandlingen 2017 innebär tillsammans bygget av 17 nya tunnelbanestationer och ca tre mil nya tunnelbanespår – en utbyggnad av tunnelbanan med nästan 30 procent. Totalt ska 46 nya spårstationer byggas i länet hand i hand med drygt 200 000 nya bostäder.

– Steg för steg kommer vi vidare med en historiskt stor satsning på utbyggd kollektivtrafik. Denna hand i hand med ett stort bostadsbyggande. Allt detta behövs i en växande storstadsregion, säger Kristoffer Tamsons.

I Järfälla byggs två tunnelbanestationer tillsammans med ca 14 000 bostäder. Den ena placeras under det gamla flygfältet i Barkarby, mitt i den framväxande stadsdelen Barkarbystaden som även får världens modernaste stadstrafik med både elbussar, BRT-bussar och självkörande bussar. Den andra stationen placeras i anslutning till det nya kollektivtrafikcentrumet vid Barkarby. Här kommer tunnelbanan, regionaltågen, pendeltågen och busstrafiken att mötas.

Kostnaden för tunnelbanans utbyggnad till Barkarby station enligt Stockholmsförhandlingen ligger efter optimering och förhandling mellan parterna på 3,3 miljarder kronor fördelas mellan Stockholms läns landsting, Järfälla kommun och staten.

Kort fakta och utbyggnaden mellan Akalla och Barkarby i siffror:

Tunnelbanan förlängs med cirka fyra kilometer.
Två nya stationer – Barkarby och Barkarbystaden.
Alla spårtunnlar byggs i berg.
Barkarby station placeras cirka 30 meter under markytan.
645 000 kubikmeter berg kommer att sprängas ut.
26 000 kubikmeter betong kommer att användas.
Byggtiden är beräknad till cirka sex år.
2000 resenärer beräknas stiga på varje timme i rusningstrafik vid Barkarby 2030.
Restiden till Kista beräknas till ca åtta minuter och ca 20 minuter till T-centralen.
Enligt avtalet ska 14 000 bostäder byggas i Järfälla till 2030.
Kostnad för utbyggnaden mellan Akalla och Barkarby station beräknas efter optimering och förhandling mellan parterna till ca 3,3 miljarder kronor exkl. fordon och depå (som landstinget bekostar själva).
Filmtillägg:

Här kan du se en film om utbyggnaden av tunnelbanan (extern länk) >>