Han ska digitalisera fastighetsbranschen

Petter BengtssonPetter Bengtsson, vd på Zynka.

Det har länge pratats om att digitalisera fastighetsbranschen. Zynkas vd Petter Bengtsson ser fram emot att göra det i praktiken – och tänker stort med sikte på USA och Japan.

– Precis som när man investerade i fiber för några år sedan är detta nästa sätt att framtidssäkra sin fastighet, säger Petter Bengtsson.

Zynka BIM bildades för fem år sedan och består av BIM-experter baserade i Göteborg, Stockholm och Malmö. Nu växer Zynka med nystartade techbolaget Digital Buildings som bygger upp digitala tvillingar till fysiska fastigheter. Fastighetsägarna ingår delägarskap i själva plattformen och får kontroll över all information. Enligt Zynka uppskattas den totala mängden genererad data för en fastighet ha samma, eller till och med högre, värde som den fysiska fastigheten i framtiden.

– Genom att bygga ramverk och upprätta en global standard skapar vi en säker miljö som möjliggör för fastighetsägare att utveckla sin affär, säger Petter Bengtsson.

I ett första steg har Digital Buildings karterat inomhusmiljöer likt Google Maps kartläggning av världen och samlat data om miljontals kvadratmetrar i norra Europa. Informationen ska ge en fullständig överblick av fastigheten i realtid och därefter kan plattformen med hjälp av datadriven förvaltning identifiera både problem och lösningar, så som energieffektivisering, långsiktig underhållsplanering, eller högre beläggning av outnyttjade ytor.

– Det här är sättet att på riktigt ta tag i både hållbarhet- och digitaliseringsfrågan. Att gå från att prata om det som en kommunikativ fördel till att omvandla det till verklig affärsnytta i kronor och ören, säger Petter Bengtsson.

I förlängningen ger plattformen även möjligheter att kommunicera med hyresgäster och genom att koppla på externa tjänsteföretag skapas dubbla intäktsströmmar. En helt ny typ av affär för Sveriges fastighetsägare.

Enligt Petter Bengtsson har fastighetsbranschen stått still när det kommer till digitalisering trots att Sverige är en kunskapsnation och ett föregångsland.

– Jag har bestämt mig för att förändra det. Vi hjälper fastighetsägare att gå från att enbart äga stål och betong, till att bli dataägare och tjänsteleverantörer. I år startar vi i Sverige, nästa år tar vi steget mot den japanska och amerikanska marknaden.