Brf Viva nominerad till Solenergipriset

Brf VivaBrf Viva.

Riksbyggens Brf Viva i Göteborg är nominerad till Solenergipriset i kategori ”Årets anläggning”. Priset delas ut av Svensk Solenergi.



– Vi är väldigt stolta och glada. Vill vi skapa mer hållbara boendemiljöer och slå vakt om vår planet behöver vi jobba med både nyproduktionen och det befintliga beståndet samtidigt, säger Mari-Louise Persson, energistrateg på Riksbyggen.

I Brf Viva på Guldheden i Göteborg testas ett unikt system med energi från solceller på byggnadernas tak som lagras i gamla elbussbatterier. Med hjälp av energilagret skapas flexibilitet i energianvändningen. Samtidigt som fastigheternas effekttoppar kapas effektiviseras det omgivande elnätet i staden. Metoden genomförs i ett samarbete mellan Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park.



– Att återanvända begagnade elbussbatterier för att lagra solel är smått genialiskt. Projektet med bussbatterierna visar också att energi- och fastighetsbranschen samt fordonsindustrin tillsammans kan hitta nya smarta lösningar och kan komplettera varandra på ett nytt sätt, säger Anders Johansson, biträdande marknadsområdeschef på Riksbyggen.



Energilagret i Brf Viva utgörs av 14 begagnade elbussbatterier och energin kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt. Solelen kan sedan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället. Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager. Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh).

Målet med Brf Viva, som består av 132 lägenheter, är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH) som är en tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska leda till en ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet och visa vägen mot framtidens hållbara boende med bland annat ett resurssnålt byggande i klimatsmart betong.

Energilagringen med bussbatterier genomförs med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. Göteborg är en av sju städer som tar fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och informations- och kommunikationsteknik. Totalt samverkar 43 parter i nio länder i projektet.

Solenergipriset delas ut den 25 april på Chalmers tekniska högskola i Göteborg.