Betongbruden: Nöjda kunder är bra grejer

Betongbruden

Jag fick en körning med ränna ut till en privatkund. Jag lastade en fin S4 (en ganska lättflytande betong, bra till rännlossning) och tänkte att då är det säkert en platta som ska gjutas.

Jag kommer fram till kunden och ser att där är en form till en sådan där trappa som man tar ett par steg på varje avsats. Jag hoppas lite naivt att det inte är det om ska gjutas idag, men det var det givetvis. Backar upp och möts av kunden som börjar med att bjuda på dricka, trevligt!

Jag kollar närmare på gjutformen och tänker att det här går aldrig… Det är inte ”stängt” mellan avsatserna och med den betongen jag har blir det en rejäl utmaning att få den att stanna på sin plats. Förklarar för kunden vad jag har för betong med mig och frågar om han inte talat om för orderavdelningen vad han skulle gjuta. Jodå, det hade han gjort, så antingen lyssnade de inte eller så hade de otur när de tänkte. Båda har skett förr.

Vi enas om att göra ett försök så jag viker ut rännan och sedan börjar en lååååångsam lossning. Jag pytsar ut lite i taget, vi börjar nerifrån för att öka chanserna till att betongen stannar kvar. När vi är nästan klara säger jag till kunden att ”nys för helvete inte!”. Då hade betongen hamnat på vägen 25 meter längre ner, kändes det som.



Vi lyckades faktiskt pyttsa ut betongen där den skulle vara, och den låg i alla fall kvar så länge jag var där. Kunden var väldigt glad och tacksam över att det löste sig trots de usla förutsättningarna. Jag var också nöjd och glad, nöjda kunder är bra grejer!

Åsa ”Betongbruden” Karlström