Abetong vill digitalisera prefab-branschen

Abetong OnlineBild: Abetong.

Abetong Online ger Abetongs kunder nya möjligheter att effektivisera leveranser och spara tid i sina byggprojekt. Nu satsar Abetong på att digitalisera prefab-branschen.

Magnus Fridvall.

– Vi är först ut i prefab-branschen med den här typen av digital lösning för våra kunder. Det känns riktigt spännande. I dag räcker inte längre att enbart erbjuda produkter av högsta kvalitet. Kunderna efterfrågar vår expertis i fler delar av byggprojekten, så vi hittar nya vägar att höja servicegraden, säger Magnus Fridvall, divisionschef för Abetong Hus Syd, i ett pressmeddelande.

Abetong Online ska ge byggprojektledaren överblick över samtliga element i ett projekt. Utifrån ritningen går det att  planera vad som behöver levereras och sedan göra avropen direkt. Alla avrop slussas automatiskt rätt transportledare hos Abetong så att kunden slipper hålla koll på en mängd olika kontakter för sina beställningar. Byggprojektledaren kan följa statusen på sina planerade leveranser via datorn, plattan eller mobilen.

I Abetong Online listas mått och vikt för varje betongelement. Användaren kan även klicka på elementet och få fram ritningen direkt på skärmen. Därmed kan kunden bygga upp sina laster på bästa sätt för att minska antalet leveranser och undvika halvfulla lastbilar.

Andreas Nordström, arbetsledare på Göteborgs Elementmontage, är en av dem som har testat tjänsten.

– Det är ett riktigt bra verktyg som sparar mig mycket tid. Jag får en bättre överblick och en enklare väg att fixa mina avrop. Jag tror det finns stor potential att vidareutveckla Abetong Online till att hantera fler delar av byggprocessen, säger Andreas Nordström.

Abetong satsar vidare med ny funktionalitet i tjänsten. Nästa steg är integration med speditörerna så att chaufförerna kan avisera sin ankomst via sms och mejl direkt via Abetong Online. Det ger bygget bättre möjlighet att manna upp inför leveransen och därmed korta ner lossningtiderna.

– För oss på Abetong blir det också ett viktigt led i vår strävan att fylla upp lastbilarna bättre, säger Magnus Fridvall och fortsätter:

– Det ger inte bara lägre kostnader utan är en del i vårt hållbarhetsarbete. Ökad fyllnadsgrad ger färre lastbilar på vägarna och minskade utsläpp