Gasdriven cementtransport i Skövde

transport

Cementa tar ett steg mot miljövänligare transporter med Sveriges första gasdrivna bulkbil för cementleveranser. Lastbilen, en blålackerad Volvo FH460, har Cementas fabrik i Skövde som bas.

– Det är en framtidsinriktad satsning som kopplar till våra höga ambitioner inom hållbarhet, säger Mikael Odlöw, vice försäljningschef på Cementa.

”Vi kör på gas för minskad klimatpåverkan – Cementa” står det tryckt på sidan av den nya Volvolastbil som ska leverera cement till företagets kunder i Västsverige. Med Volvos nyutvecklade teknik är gasdrift med flytande gas ett effektivt sätt att minska koldioxidutsläppen i samband med transporter. I stället för med diesel drivs lastbilens förbränningsmotor med flytande fordonsgas.

Den typiska svenska fordonsgasen består av hälften biogas och hälften 50 procent naturgas men om tillgången på biogas ökar  kan den förnybara andelen bli ännu högre. Därför ses satsningar på gasdrivna lastbilar som ett sätt att minska den tunga transportsektorns klimatpåverkan. Andra miljömässiga fördelar med gas jämfört med diesel är att en gasmotor släpper ut färre partiklar, mindre kväve och att de bullrar mindre.

– Det känns fint att kunna presentera den här lösningen, och även om det till att börja med bara handlar om en lastbil så hoppas vi att flera av våra transportörer kan välja det här spåret för att minska sin klimatpåverkan, säger Mikael Odlöw.