Betongbruden i bussfilen

Betongbruden

Den förra lastbilen jag hade var för gammal för att jag skulle få leverera till ombyggnationen av Slussen. Just det bygget har högre krav på miljöklassningen på lastbilarna än resten av Stockholm. Den nya bilen är dock av rätt klass så numera kör jag också till Slussen.

Det går åt en och annan kubik betong dit, och för att det ska fungera någorlunda vettigt tidsmässigt så har vi fått dispens och får köra i kollektivfältet om vi ska till Slussen. Det är särskilda krav som gäller för det så bara för att man har en betongbil betyder det inte att det är fritt fram. Dispensen är guld värd för oss, det är timmar som sparas när vi slipper köerna.

Tyvärr är det inte alla som förstår att vi har tillstånd, så man får vara beredd på folk som ska tuta eller ”uppfostra” en genom att slänga sig in framför. Bussarna har inte sagt något mig veterligen så det känns som att de har fått bra information. Givetvis använder vi bara kollektivfälten när vi måste och när vi gör det försöker vi att inte vara i vägen för busstrafiken. Det är viktigt att visa respekt när vi har fått en så fin möjlighet.

Jag fick ett lass med vitfärgad betong till Slussen. Den grinden som ligger på Skeppsbron i Gamla stan. Där skulle det lossas med bask. På vägen in blir jag kontaktad av bilen som är före mig. De har tydligen ingen el till tornkranen så de har inte kommit igång ännu. När jag kommer till bygget lämnar jag prov på betongen som får godkänt. I samma veva börjar man lossa kollegan med ”världens minsta bask” och jag inser att det här lär ta tid. Har sovit dåligt och haft värk i några dagar så en gofika kändes lockande. Lämpligt nog ligger fantastiska Bröd & Salt precis bredvid bygget så jag joggar dit och handlar stans godaste kardemummabulle och en kopp choklad. 70 spänn går det på men det är värt varenda krona. Ett besök på något av deras ställen rekommenderas varmt!

Åsa ”Betongbruden” Karlström