Betongbruden: Hur svårt kan det vara?

Betongbruden

En av den gångna veckans dagar bjöd på en körning till Slussen. Jag fick första lasset och en kollega åkte före mig med ”sluringen”, ett slags smörjmedel för att motverka stopp i pumpen. Det var en för mig ny grind vi skulle till så jag hängde på kollegan som fick visa vägen.

När vi nästan var framme såg vi ett par plåtskyltar som varnar för begränsad höjd hänga alldeles för lågt över båda körfälten. Vi kommer inte under utan att slå i dem. Kollegan bestämde sig för att smyga under så när han tog sig igenom utan skador på bilen följde jag efter, i krypfart. Mycket obehagligt när plåtarna tar i balkongen bak på bilen. De hänger i kedjor så risken finns att man sliter loss dem och de faller ner på körbanan eller på någon stackars trafikant.

Jag ropade upp fabriken och sade att det här måste fixas om jag ska köra några fler lass dit. 
Det visade sig inte vara alldeles lätt att få till en höjning men de skulle göra vad de kunde.

 Kollegan backade in till pumpen och jag stod i en ficka utanför och väntade. I normala fall tar det ca 3-4 minuter att hälla sluringen i pumpen så jag tänkte att jag hinner precis skriva en avvikelserapport på skyltarna. När den var klar hade kollegan fortfarande inte kommit ut. Inte efter en kvart heller, så då ropade jag på honom och frågade hur det gick. Han hade inte fått börja lossa än.

En och en halv timme(!) senare var det min tur att få lossa. Det visade sig att den som skulle göra byggprov (betongen testas ibland ute på byggena för att säkerställa kvaliteten) hos oss hade ”fastnat” på en annan grind på Slussen där de hade fått problem och därför kom inte vi igång som vi skulle.

När jag åkte därifrån såg jag dock att den ena skylten var höjd, imponerande snabbt jobbat måste jag säga eftersom dessa är Stockholms Stads ansvar och inte Skanskas.
 Tyvärr gick glädjen över det snabba åtgärdandet över lagom till dagen efter då en kollega på väg till en gjutning upptäckte att båda skyltarna återigen var på för låg höjd… 
Ibland undrar man verkligen – hur svårt kan det vara?

Åsa ”Betongbruden” Karlström