Betongbruden: Punka och pigment

KarlavägenBusshållsplatsbygge på Karlavägen. Foto: Åsa Karlström.

BetongbrudenI morse när jag kom till lastbilen så tyckte jag att den såg lite skum ut i mörkret. När jag var framme vid förarsidan såg jag att jag hade fått punka, däcket var helt tomt. Jäkla skit! Jag gick in och meddelade fabriken att det skulle ta lite tid innan jag var på rull och kontaktade chefen som ringde ut en däckjour. Däckkillen kom och pumpade i luft i däcket och sedan kunde jag köra till deras verkstad där det snabbt konstaterades att en vass sten skurit upp ett hål i däcket och att det för stort för att laga. Ett nytt däck monterades och sedan kunde jag börja jobba.

”Även om det är fint med pigmenterad betong så vill man helst inte köra eländet”

Fabriken i Farsta skickar mig för att ta ett lass på fabriken i Kungens Kurva.  När jag väl är framme säger de att jag ska lasta båda rött pigment och stålfiber och dessutom är det lossning med ränna. Suck! Pigment är jäkligt jobbigt att få bort från bilen så även om det är fint med pigmenterad betong så vill man helst inte köra eländet. Kunden som skulle ha betongen höll på att bygga en busshållplats på Karlavägen centralt i Stockholm. De hjälper till att stoppa trafiken så att jag kan köra mot trafiken en bit i en korsning och sedan backa in mot formen. Lossningen går finfint och snart är jag på väg tillbaka till Farstafabriken.

Väl där spolar jag bilen och rännan, och sedan tar jag lunch. Tyvärr gick jag på toa efter lunchen vilket gjorde att en annan bil hann före så istället för relativt snabb lossning till mastpump så åkte jag på en ränna till. Dock utan pigment denna gång. Lätt lossning vid kajkant ute på Tollare, Värmdö. Det blev en ganska sen dag men helt ok trots den dåliga starten.

Åsa ”Betongbruden” Karlström