Hem Betongbruden Betongbruden i underjorden

Betongbruden i underjorden

Betongbruden

Jag och mina kollegor har som många andra fått göra en del ändringar i vår vardag på jobbet på grund av Covid-19. Kort sammanfattat så sitter nästan ingen i sin egen bil och knappt ingen ens på sin ordinarie fabrik.

Jag har till exempel fått i uppdrag att köra åt Betongindustri i två veckor. Det har jag gjort förr, jag har kört åt nästan alla leverantörer och på nästan alla fabriker i Stockholm (vilka är fler än man tror) men det var rätt länge sedan sist.

tunnelEn stor fördel med att köra åt Betongindustri är att de har en hel del tunneljobb, vilket jag gillar. Det känns speciellt att få köra i tunnlar och bergrum och jag trivs i miljön där. Det kan vara lite olika lossningssätt, oftast med mastpump eller sprutpump.

Sprutpumpen sprutar betong på bergrummets väggar och tak för att öka säkerheten och förhindra att det rasar ner sten. En del tunnlar är rejält stora med gott om plats överallt, medan en del är bara en smal, krokig grusväg täckt med lervälling där man får hålla ett öga i speglarna så att man inte river ner ventilationen.

Jag fick en körning till ett för mig nytt bergrum, kul! Det var in genom ett par portar som jag hade sneglat nyfiket på länge. Den första biten var en rejält bred väg men sedan försvann lotsen in på en liten trång och mörk led en bra bit in i berget. När vi kom fram så backade jag till sprutpumpen och hällde i betong. Då ville inte pumpen. De fick reparera medan jag väntade. Nytt försök, funkade inte nu heller.

Fyra timmar senare var vi klara och kunde släppa ut en stackars slambil som blev klar med sitt jobb en kvart efter att jag hade anlänt. Sprutpumpen flyttas i krypfart och det var inte läge att flytta den 150 meter för att slambilen skulle få komma ut.

Åsa ”Betongbruden” Karlström