Älvsborgsbron renoveras under tre år

Älvsborgsbron renoveras i treskiftGjutasfalt läggs ovanpå de första lagren av tätskikt. Foto: Thomas Lundgren

Ett omfattande renoveringsarbete utförs på Älvsborgsbron över Göta Älv i Göteborg. Betongkonstruktionen repareras där salt har tagit sig in i och angripit armeringen.

Två av brons sex körfält upprustas under tre månader varje sommar sedan i fjol. Över vattnet hänger en stålkonstruktion med 58 betongplattor ovanpå och det är i skarvarna mellan dessa plattor som saltet tar sig in.

Först elimineras asfalt och tätskikt och sedan den dåliga betongen genom vattenbilning. Då frigörs armeringen och ny betong kan gjutas innan ett nytt tätskikt och ny asfalt läggs över hela bron.

– Vi valde vattenbilning för att inte skada befintlig armering. Alternativet hade varit att såga bort den dåliga betongen, men då hade vi inte haft något att gjuta emot. Då hade vi behövt borra dit ny armering och fått den att fästa, vilket inte är så lätt. Vattenbilning är lite krångligare och dyrare, men det ger bättre hållfasthet långsiktigt, säger Thomas Lundgren, projektledare på Trafikverket Underhåll Region Väst.

Älvsborgsbron byggdes för 50 år sedan och är tänkt att stå kvar minst lika länge till. Renoveringsarbetet möjliggörs genom en 15 meter bred och 420 meter lång frihängande ställning. På den placeras kar som samlar in vattnet från bilningen och gjutformar för att kunna gjuta från undersidan av bron.

Enligt den första planen skulle renoveringen pågå under nio månader varje år men med tanke på att det passerar 70 000 fordon varje dygn på Älvsborgsbron blev det tre månader med treskift.

– Det ger samma total arbetstid men är också mer sårbart. Om vi får ett stopp på ett dygn motsvarar det tre dygn på ett vanligt projekt, säger Thomas Lundgren och fortsätter:

– En veckas stopp motsvarar tre veckor. Det får inte ske och har ställt högre krav på planering och samverkan.