Hem Hållbarhet Riksbyggen lanserar hållbarhetskoncept

Riksbyggen lanserar hållbarhetskoncept

Riksbyggen

Det stora helhetsperspektivet är en förutsättning för att göra rätt i det lilla. Med den utgångspunkten presenterar Riksbyggen ett nytt kommunikationskoncept för hållbarhet.

Annika Bagge
Annika Bagge.

– För att visa att hållbarhet är komplext och innehåller flera olika perspektiv har vi valt att kommunicera i motsatspar. Hållbarhet handlar nämligen både om globalt och lokalt, hårt och mjukt samt svårt och enkelt, säger Riksbyggens marknadschef Annika Bagge.

Ambitionen är att exponera ett hållbarhetsarbete som pågår lika mycket i det stora som i det lilla. Det handlar om klimatförbättrad betong och solceller på taken i nyproduktion men även om att uppmuntra bostadsrättföreningar att sätta upp fågelholkar för ökad biologisk mångfald.

– Vi vill också visa att de små saker vi gör i vardagen spelar roll, särskilt i en organisation som Riksbyggens som förvaltar bostäder som över en halv miljon människor bor i, säger hållbarhetschefen Therese Berg.

Riksbyggen har, två år i rad, utsetts till det mest hållbara företaget i branschen, men vill få ännu mer uppmärksamhet för sitt arbete. Syftet med kampanjen är att stärka varumärket men också att påverka andra.

– Vi vill hylla alla boende som kämpar på i sin vardag för att på olika sätt bidra till ett mer hållbart samhälle. Samtidigt lyfter vi fram de stora initiativen som Riksbyggen gör, säger Isabel Lechte, strategisk marknadskommunikatör.