Hem Betongfeber Nu gör vi betongbranschen fet!

Nu gör vi betongbranschen fet!

Lisa Wilborg, marknadsansvarig, Kingspan
Lisa Wilborg, marknadsansvarig, Kingspan.

BetongfeberJag vägrar skriva en artikel om isolering så här kommer liksom något annat, läser du ordet isolering mer än tio gånger har du mitt fylla stöd att sluta läsa.

Okej vi startar om, vi är alltså Lejonen på Kingspan Insulation, ja de ni kommer ihåg ifrån Betonggalan…

Vårt bästa moment var kanske inte när vi för några år sedan välte ner Peter Siepen från scenen, mitt hjärta flög nämligen upp i halsgropen och stannade där lite för länge. Tur att Peter var ett proffs och löste det. Efter den lilla incidenten fick jag som marknadsansvarig tänka om lite och i fjol bytte jag ut de buffliga lejonen mot små söta barnlejon.

Vet ni vilka vi är nu? Okej. Nej, vi bygger ju inte med själva betongen, vi levererar ju bara isolering till världens bästa bransch.

Jag tycker ju jobbargubbar, betong och byggen är fett, men varför når vi liksom inte riktigt ut? Vår bransch står fortfarande med en konservativ stämpel. Jämför jag med träningsbranschen där nya trender dör över en vecka så rullar hjulen lite långsamt i vår bransch. Har jag rätt?

Hemsidor brukar se ut så här: (neeeeej vi är inget undantag) referensprojekt, instruktioner, rapporter, produkter, seriöst och kanske något tråkigt och opersonligt. Det fyller ju sitt syfte utifrån om man enbart vill ha information, men räcker det i dagens samhälle? Riktigt stora i andra branscher skapar mer känsla, jobbar med mjuka värden, skapar en community, ger mervärde för kunden på mer än bara produktnivå.

Jag funderar mycket hur vi kan sticka ut, ta ut svängarna ordentligt, göra branschen mega cool och liksom totalt ”up to date” och digitaliserad ur en ny dimension. Min teori är att vi i branschen behöver samarbeta, samla våra styrkor, vara kreativa utan gränser och regler för att sedan kunna kokas ner i några mer konkreta actions.

Är vi villiga att ta nästa steg, slänga oss ut, vara lite mer personliga? Tänka lite mer nytt? Bygga mer broar? Få branschen att växa och attrahera unga personer?

Allt börja med att varje dag ha KUL, att skratta, fnyser du nu? Ja då ska just DU absolut fortsätta läsa. Människor som ler och skrattar och har kul är ju attraktiva, hur kan vi applicera det på vår bransch, kan vi busa till det lite? Med både kollegor och kunder. Få människor att trivas och stanna i vår feta bransch.

Lisa Wilborg, marknadsansvarig, Kingspan