Hem Arkitektur Tre pärlor i betong

Tre pärlor i betong

Fiat Tagliero
I Eritreas huvudstad Asmara hittar man bensinstationen Fiat Tagliero som byggdes 1938.

När kanonerna äntligen tystnade på Afrikas Horn besökte Bo Göran Hellers såväl Eritrea som Etiopien. Där hittade han bensinstationen Fiat Tagliero som påminner om två nordiska byggnader från samma period. Finns det ett samband?

Text: Bo Göran Hellers, professor emeritus KTH Arkitektur. Foto: Wikipedia.

Ett syfte med besöket i Eritreas huvudstad Asmara kan vara att beundra den arkitektur som de forna kolonialisterna, italienarna, lämnat efter sig. Dessa strävade under Mussolini (1922-41) att förvandla staden till ett ”piccola Roma”, en huvudstad för det tänkta väldet i norra Afrika. Utbyggnaden blev intensiv och snart dominerade den italienska befolkningen i huvudstaden.

Man kan hävda, att diktatorn var bunden av den historiska förebilden, det mäktiga romerska riket, som skulle återskapas med moderna medel, inte minst med byggnadskonst, baserad på betong och djärv arkitektur. Materialet hade rötter i den romerska antiken, medan tillämpningen var riktad mot framtiden.

Ett exempel på så kallad rationalism, en sorts stram funktionalism som hade stöd av de italienska futuristerna under Filippo Marinetti, utgör en bensinstation, Fiat Tagliero (1938), ritad och konstruerad av ingenjören Giuseppe Pettazzi. (Fiat var beställaren och Tagliero entreprenören.)

Fiat Tagliero
Fiat Tagliero.

Den har stora uthäng med 16 meter långa vingar och hämtade formen från 30-talets flygmaskiner, som var påfallande höga i nosen med stora vingspann. Flyget blev också en förebild för amerikanska bilar på 50-talet (Chrysler, Studebaker) med allt större fenor (Virgil Exner).

Vingarna på bensinstationen i Asmara gav skydd mot den tropiska solen – några krävande lasteffekter utöver egentyngden var det ju knappast fråga om. Men tillhörde den någon tendens inom arkitekturen?

Bensinstation i Skovshoved.
Arne Jacobsens bensinstation i Skovshoved.

Ja, kanske hade den gode Pettazzi sett en bild på Arne Jacobsens bensinstation i Skovshoved från 1936, som också har stort uthäng, trots att även Danmark händelsevis kan få uppleva ett ordentligt snöfall.

Konstruktionen är påfallande enkel men elegant i en återhållsam stil.

Svampen
1937 byggdes Svampen i Stockholm.

Uthänget upprepades året efter (1937) av Holger Blom med bygget av Svampen på Stureplan i Stockholm. Svampen revs 1988 och återuppfördes efter en mindre flyttning året därpå med en förstärkt konstruktion efter höjda anspråk på bärförmåga.

Referenser:
Asmara, Africa´s Secret Modernist City (Merrill, 2003)
Grist P: Virgil Exner, 2015
Göransson K, Mellberg M, Mårtelius J, Olsson G & Widgren G: Romhorisont Nr 70/2019