Hem Reportage Inblick Kineum på glid

Kineum på glid

Kineum
Invändigt den 106 meter höga glidformsgjutna kärnan. På bilden syns de platssnickrade ursparningarna för dörrarna.

Kineum i Göteborg är ett blivande kontorshus med hög svansföring. Det marknadsförs med ord som nytänkande, roligt och kreativitet. Så småningom blir det 27 våningar högt och 26 000 kvadratmeter, men just nu syns bara den 106 meter, glidformsgjutna kärnan. Fast det är inte så bara.

Text: Roger Andersson. Foto: Carin Kärrberg och Mikaela Landin Hellqvist.

– Vi har aldrig provat glidformsgjutning tidigare, så det var lite nervöst, säger Per Zetterlund, platschef på NCC.

Alternativet hade varit klätterform men det hade tagit längre tid, en våning i veckan.

– Med glidform går det att få upp en våning per dygn, säger Per Zetterlund.

Kineum är ett samarbetsprojekt mellan NCC och Platzer. När det står klart sommaren 2022 kommer NCC sälja sin del till Platzer.

– Men vi kommer flytta in som hyresgäster på våningarna fem till nio, säger Mikaela Landin Hellqvist, inköpare på NCC.

 

Kineum byggs i stadsdelen Gårda och svansföringen är hög. Lyssna här: ”Tycker du om att vara på jobbet? Bra, det är själva tanken med Kineum. Vi har nämligen byggt ett hus med arbetsglädjen som utgångspunkt. För den tar vi på allvar, arbetet blir ju så mycket enklare och roligare då. Det är därför vi har byggt in hotell, restauranger, gym, blomsterbutik, en pool och annat roligt i huset. Ett hus i rörelse helt enkelt.”

Citatet är från Kineums hemsida och det pratas en levande, inspirerande och inkluderande byggnad för människor och verksamheter i ständig rörelse. Därav namnet Kineum, det kommer från grekiskan, och betyder sätta i rörelse.

Kineum
Kineum som arkitekterna på Reflex har tänkt att det ska se ut.

Arkitekterna bakom, Reflex arkitekter, berättar att Kineum är ett hus som kommer synas och ta plats i staden. Det vågar sticka ut både till sitt yttre och inre och skapa en levande, lekfull och färgstark plats. Den beskrivs som en kristallvas där fasadens mönster ska ge associationer till fisknät och hamnkranarnas fackverk.

– Byggplatsen har sparsamt med ytor och dåligt med plats för kranar. Det finns en plats högst upp där en servicekran för bland annat fönsterputs ska monteras senare, nu kan vi ha en byggkran där under bygget, säger Per Zetterlund.

Betongkärnan består av fem hissar på den ena sidan, hisshall, trapphus och två hissar på andra sidan.– Kärnan har en rektangulär form som är repetitiv så den lämpar sig väl för glidformsgjutning, säger Mikaela Landin Hellqvist.

Åtminstone till våning 16 där ytterväggen är 500 millimeter. Därefter blir den 300 millimeter och det krävdes isättningskasetter i formen för att smalna av väggen.

NCC valde att dela upp entreprenaden mellan flera entreprenörer istället för att ta in en totalentreprenör.

– Det blev flera köp istället för ett, en för glidform och förare, en för bemanning, en för utsättning, en för hissmontage och så vidare. Då kunde vi aktivt vara med och välja kompetenser till glidformen och det blev även en bättre ekonomi men också kanske en större risk, säger Mikaela Landin Hellqvist.

Fyra gjutarlag bemannade i tolvtimmarsskift veckovis, jobba en vecka, ledig en.
– Jag minns första skiftbytet. Många har jobbat ihop tidigare och möts bara när det blir så här speciella projekt. Det var som en klassåterträff, säger Mikaela Landin Hellqvist.

”Det var också lite tävling mellan skiften.”

Speciellt minns hon NCC:s gjutarkillar både från egna avdelningen i Väst och från Värmland som tagit tjänstledigt för att vara med.

– Det var också lite tävling mellan skiften. Vi planerade för 2,6 meter per dygn, men rekordet blev 3,6 meter, säger Per Zetterlund.

Det gjorde också att de planerade 41 dygnen blev 37,5 dygn. Incitamentet var en form av partneringupphandling där NCC och de två underentreprenörerna delade 50/50 på vinst alternativt kostnader överstigande och understigande en bestämd riktkostnad. Nu blev båda parter nöjda och glada.

Men det höll på att gå åt skogen redan innan det satte igång. Covid 19 kom.

Mikaela Landin Hellqvist
Mikaela Landin Hellqvist.

– Formförarna var från Norge och skulle bli försatta i karantän två veckor varje gång de åkte hem. Men tre dagar före byggstart fick de godkänt som arbetspendlare, säger Mikaela Landin Hellqvist.

Betongen, en C35/45 med 16 millimeter sten, S5, full flyt, levererades av Thomas Betongs fabrik på Ringön. Med en ökad temperatur. Dygnet runt. Fabriken på Ringön höll ihop under hela gjutningen på 2 300 kubikmeter. Standby-fabriken i Mölndal fick rycka in endast vid ett tillfälle, men det var ett planerat byte.

– Det var en utmaning att hålla koll på trafik och utföra kontroller dygnet runt, men resultatet blev väldigt bra. Det är så snygga gjutningar så de naturliga betongväggarna kanske behålls i kärnan, säger Mikaela Landin Hellqvist.

– Vi får väl se hur det ser ut efter att de prefabricerade trapporna hissats ner de hundra metrarna från toppen, säger Per Zetterlund.

Råa, tuffa betongytor har hotellägarna på ESS inget emot. De äger bland annat Steam Hotel i Västerås där betong och industrialism flödar fritt. Nu ska de driva hotell Jimmy’z i Kineum. De nedre tre våningarna blir lobby och konferens, på våning 11–18 kommer rummen ligga och på våning 26 kommer de driva restaurang. Våning 27 och 28 kommer få ett spa.

Det blåser på västkusten, men kranen var stabil. Uppemot 28 sekundmeter var inga problem och som mest blåste det 32. Då blev det ett kortare stopp.

– Vi fick även ett oplanerat stopp när kabeln till tornkranen tvinnade sig. Då fick kranen snurra tillbaka kabeln, det tog några timmar, säger Per Zetterlund.

Gårda har hamnat lite i skymundan i Göteborg. Öster om Mölndalsån, på andra sidan så att säga. Inte på den sida där Ullevi, Liseberg och Scandinavium ligger. Nu finns en stadsutvecklingsplan och framtiden är ljus. Skanska har redan förlagt sitt 60 meter höga kontor hit, Gröna skrapan. Eller Svartbygget, som det heter på göteborgska.

– Hotell Gothias tredje skrapa var glidformsgjuten, och Gårda Vesta har precis gått upp med en glidform så vi hade några referensobjekt att titta på, säger Per Zetterlund.

Vid glidformsgjutningar krävs förstås speciell projektering. Det blir en del ursparningar.

– Vi kunde tillverka ursparningar på plats i ett garage vilket underlättade logistiken. Till exempel tillverkades 373 dörrursparningar där. Vi valde även att fästa de inre L-stålen med bult efter gjutningen istället för att gjuta in svetsplattor för att förenkla utförandet under gliden, säger Mikaela Landin Hellqvist

Svetsplattor hade krävt en del shimsning, en form av distansbricka som svetsas på svetsplattorna för att justera läget efteråt, och det hade blivit fler mantimmar och mer svets.

– Vi göt heller inte in några vp-rör. Vi kommer regla på innerväggar efteråt och lägga rören där, säger Per Zetterlund.

”Det blev några sömnlösa nätter i början.”

Nu när kärnan är på plats kommer den kläs in av HDF-bjälklag och betongfyllda stålpelare.

Nu är den första glidformsgjutningen klar för Per och Mikaela. Hur var det?

– Det var speciellt att gjutningen pågick 24 timmar om dygnet, även när vi inte var på plats. Det blev några sömnlösa nätter i början, säger Mikaela Landin Hellqvist.

– Man ska ha respekt för något man inte gjort förut. Men å andra sidan sätter man formen en gång, sen glider den med uppåt. Klätterformar har nya moment varje gång där något kan strula, säger Per Zetterlund.


Mer om Kineum
Byggherre: AB Platzer Gårda 16:17.
Arkitekt: Reflex Arkitekter.
Konstruktör: NCC Sverige.
Totalentreprenör: NCC Sverige.
Betongleverantör: Thomas Betong.
Stomleverantör betong: Strängbetong.
Stomleverantör stål: VSAB.
Storlek: 26 000 kvadratmeter i 28 våningar.
Byggtid: 40 månader.
Byggkostnad: 800 miljoner kronor.
Övrigt: 800 kontorsplatser.


Planskisser (pdf:er)
Entré
Våning 8 (hotell)
Våning 11 (kontor)
Våning 25 (restaurang, kök, kontor)
Våning 26 (skybar)