Hem Betonggalan Chryso Nordic – fortfarande ett familjeföretag?

Chryso Nordic – fortfarande ett familjeföretag?

Som tidigare berättats såldes Betongkemi Nordic AB i somras till sin franska leverantör Chryso. Chryso, som är dagens Betonggalan-sponsor, är ett betydligt större företag som jobbar över hela världen. De är verksamma i 70 länder, har 19 internationella dotterbolag, har över 1000 anställda, 23 tillämpade laboratorier och fyra forsknings och utvecklingscentrum. De designar, producerar, marknadsför och levererar tillsatser och tillsatsmedel till byggnadsindustrin.

Detta kan uppfattas som att det lilla familjeföretaget har gått ur tiden. Stämmer detta? Teoretiskt sätt äger inte längre pappa Anders hela företaget, vilket skulle innebära att familjeföretaget är passé. Tittar man istället till organisationen och medarbetarna har inte mycket förändras. Av de fem medarbetarna utgör familjen Svensson fortfarande medparten. Anders vill ha kvar ”familjeföretaget-känslan” ut till kund, leverantörer och samarbetspartners. ”För oss är det väldigt viktigt och jag känner att jag har stöd från Frankrike. Vi har ju dock lite växtvärk för tillfället och kommer behöva utöka vårt manskap under 2016 och nu har jag inte fler barn att anställa så procentuellt sätt kommer familjeandelen att minska” säger han och skrattar.