“Byggbranschens inställning till att synas, göra reklam och jobba med kundrelationer har alltid varit väldigt sval. Det var lätt att sticka ut.”
Det säger Tomas Eliasson, ägare och vd på Grund & Takteknik i Östersund. I våras köpte han ut företagets andra delägare och gjorde en rejäl satsning för att nå fler kunder. Nu, ett halvår senare, har sjusiffriga minussiffror blivit plus.
– I början undrade jag om det var galet att lägga pengar på marknadsföring när ekonomin var ansträngd, men det var räddningen på kort sikt, och även långsiktigt verkar det som, säger Tomas Eliasson till Dagens Industri.
I maj inledde han ett samarbete med byrån Quality Events och startade kampanjen #föröstersund där Östersundsbor fick föreslå olika åtgärder “för att göra stan roligare”. Organisationer, privatpersoner och näringslivet hakade på tämligen omgående vilket resulterade i renoveringsjobb på hembygdsgårdar, en helt ny padeltennisbana åt kommunen och omfattande arbeten på Surfbukten, ett populärt område för barn och ungdomar.

Stora vepor visade vilket företag som var på plats och Tomas Eliassons mobil började ringa allt oftare. Grund & Takteknik hade på kort tid gjort sig känt som ett schyst företag man gärna kontaktade när det var dags för renovering.
– Många kunder tänkte att vi inte skulle våga sticka ut och synas så mycket om vi inte gör ett bra jobb.
Idag är Tomas Eliasson glad att han inte lyssnade på kollegor som sa att “om man är så dålig så man måste göra reklam, då borde man väl göra nåt annat”. Årets resultat visar på plussiffror, trots att kostnaden för kampanjen #föröstersund var drygt en halv miljon, och flera andra lokala företag har redan anmält sitt intresse för att medverka i kommande projekt. Dessutom märks en tydlig stolthet och ett stort engagemang hos företagets medarbetare.
– Det gäller att våga tro på det man ska göra, köra på och se var det tar dig, säger Tomas Eliasson till Dagens Industri.
Grund & Takteknik gör som namnet antyder takjobb och husgrunder men också dränering och byggnadsarbeten som totalentreprenör. Nu när volymen på affärerna har växt blir nästa steg att sätta ihop en extern styrelse.
– Året har gett mig en förståelse för hur viktig en långsikt plan är.
