Hem Hållbarhet Måndagsbloggen: Först ut är en hjälte!

Måndagsbloggen: Först ut är en hjälte!

Roger Andersson
Roger Andersson, Tidskriften Betongs chefredaktör

”Är det en bra idé att bli och marknadsföra sig som ett miljövänligt företag i samhällsbyggnadsbranschen och satsa på miljövänliga produkter?” Den nya marknadschefen kommer från en helt annan bransch och har bara några månader bakom sig i betongbranschen. Frågan han ställer mig är väldigt relevant. Jag funderar fortfarande på den.

Jag önskar att svaret är enkelt. Och att det är ”Ja”. Jag var strax före nyår i Peking och känner mig fortfarande modfälld över luftföroreningarna som jag trodde bara var ett överdrivet rykte. Men nu har jag själv sett dem. Känt dem. Med egna lungor. Jag har sett munskydden och gasmaskerna som jag trodde bara förekom i Science Fiction-filmerna. Jag blir tung i huvudet när jag tänker på de fem dygnen jag andades in den mjölkaktiga dimman. Och jag blir beklämd när jag tänker på de 24 miljoner människor som gör det dagligen där i Peking.

Så visst skulle jag vilja svara ”Ja”. Jag vill svara ”självklart!”. Självklart skulle det löna sig att bli en miljövänlig föregångare i vårt upplysta land. I Svanenmärkningens förlovade land, där Breeam, Leed och Miljöbyggnad toppar rubrikerna i pressmeddelandena från fastighetsbolagen och entreprenörerna och där Trafikverkets alltmer kunniga beställare ytterst leds av en regering med en hel del inslag av miljöpartister.

Men jag svarar inte ”Ja”. För jag tror tyvärr inte att det är lönsamt att satsa pengar på en miljöprofilering i vår bransch. Vi lever i upphandlingarnas och anbudens bransch där lägst pris regerar. Kvalitet och referenser är viktiga i längden, men priset i vår bransch är som Donald Trump på en presskonferens. Det bestämmer. Och vissa får inte ens frågan.

Tillsatsmedelstillverkarnas förening Saca, har engagerat sig i att ta fram EPD:er för sina medlemmars produkter. Det som drev på var Trafikverkets flaggning för att det var nödvändigt för att vara med och lägga anbud på entreprenaderna i Förbifart Stockholm. Men enligt Saca har dessa EPD:er aldrig efterfrågats. Däremot har Trafikverket varit väldigt intresserad av priset.

Svaret skulle kunna vara: ”det är idé att satsa på miljöprofilering om det inte påverkar priset”. Men jag svarade faktiskt något helt annat. Jag svarade ”inte än”. För jag tror att det inte dröjer alltför länge innan ett företag som tar ställning för miljön helhjärtat och med produkter och tillverkning där miljön tas om hand kommer ha en fördel. Det kommer efterfrågas. Det kommer vara värt att betala lite extra för eftersom kunderna vill betala lite extra för en bättre miljö. Kanske för att de också varit i Peking.

Så här i efterhand önskar jag förstås att den nya marknadschefen inte tar mitt svar som ett råd. Vi måste börja någonstans och någon måste börja. Jag hoppas det blir det företaget. Vi behöver våra hjältar som går först!