Hem Okategoriserade Skräp i betongen skonar vägen

Skräp i betongen skonar vägen

Dr. Yaghoob Farnam.

Ett nytt betongrecept ska göra bilvägar tåligare mot vägsalt. Forskare i Philadephia har en ny, än så länge hemlig, ingrediens som är en restprodukt från kol- och smältugnar. 

– Trots att kalciumklorid är mycket effektivt har många transportmyndigheter minskat den mängd de använder för att smälta is och snö, för de har upptäckt hur skadligt det är. Den här forskningen visar att man kan fortsätta använda kalciumklorid, men utan den kemiska reaktionen, om man väljer att skapa betong med alternativa cementhaltiga material, säger Yaghoob Farnman till Phys Org.

Ny Teknik skriver att det årligen går åt 900 000 ton vägsalt bara i delstaten Pennsylvania vilket sliter hårt spå betongvägarna. Kalciumkloriden reagerar med den kalciumhydroxid, det vill säga lut, som finns i betongen och biprodukten som bildas får vägbanan att vittra.

Yaghoob Farnman, som är chef för Advanced and Sustainable Infrastructure Materials Research på universitetet i Philadelphia, har skapat en metod för att inkorporera restprodukter från kol- och smältugnar i blandningen. Det har visat sig att flygaska, slagg och kiseldioxid hindrar betongen från att reagera med saltet. Därmed skapas ett nytt användningsområde för restprodukter som industrin vill bli av med.

Ett test visade att standardbetongen fick skador redan efter en dryg vecka medan den nya ny specialblandningen var opåverkad. Forskarna upptäckte också att den vanliga betongen inte behöver frysas och tinas upp för att det skadliga ämnet ska bildas. Yaghoob Farnmans mål är nu att  utveckla en blandning som har samma styrka som originalet. Han och hans kollegor undersöker även möjligheten att skydda vägbanan med bakterier som hindrar uppkomsten av kalciumoxiklorid.