Det som började med en bänkskiva i betong till flickvännen är i dag ett framgångsrikt företag. Efter tolv år som anställd betongarbetare sade Marcus Fornborn upp sig och startade Svensk Betongdesign.
– Rätt snart fick jag kontakt med en ung och hungrig arkitekt som i sin tur fått i uppdrag att inreda en trendig lägenhet. Det jobbet ledde sedan till nästa – att inreda en helt ny tuff krog i industriell stil med mycket betong och stål, berättar Marcus Fornborn i Woody Byggs Proffsguide.
Betongtrenden växte liksom Svensk Betongdesign. Efterfrågan på slipade betonggolv, bänkskivor, handfat och även badkar i betong blev bara större. En av nycklarna till framgången är företagets välskötta Instagram-konto som närmar sig 4000 följare. Företaget har nu sju anställda och en verkstad på 300 kvadratmeter i Stockholm.
– Vi har en bra blandning av vanliga betongjobb och inredningsdetaljer. Sånt är ju lite roligare. Då får man en chans att träffa slutkunden och höra deras uppskattning. Synliga betonggolv är fortfarande mycket efterfrågat. Vi pigmenterar dem ljust, glättar och polerar dem.
Enligt Marcus Fornborn blir markbetong, det vill säga gjutna betongplattor med struktur och mönster, allt populärare. Det är redan stort i USA och på väg in på den svenska marknaden.
– Jag har en man som jobbar enbart med det och han har fullt upp.