Hem Okategoriserade Nya ytskikt i Centralgaraget i Uppsala

Nya ytskikt i Centralgaraget i Uppsala

Kristian Knutsson
Kristian Knutsson, projektledare ABTK. Foto: Ryno Quantz.

I somras öppnade Centralgaraget i Uppsala igen efter en tids renovering. Garaget var slitet och fuktskadat men har nu fått nya slitstarka ytskikt av betong.

– Beställaren var väldigt noga med att det skulle vara ytskikt av betong, Det fanns krav på vidhäftning och att tjockleken skulle vara som befintlig, vilken låg på 20 mm asfalt. Sedan insåg vi tillsammans med betongleverantören att det inte gick att gjuta så tunt med vanlig fabriksbetong, berättar Kristian Knutsson, projektledare på entreprenören ABTK.

ABTK vände sig till iFix som arbetar med bland annat golvavjämning. De föreslog Weber Avjämning ute, en betong avsedd för just pågjutningar i skikttjocklekar som blir för tunna för fabriksblandad betong. iFix hade gjort mindre jobb med Avjämning ute, som lastbryggor och kajplatser, men inget i den här storleken.

– Det var en tacksam produkt att arbeta med eftersom den är trögflytande och det var fall mot rännorna i garaget, Men det är ju inte som att arbeta med flytspackel så man behöver använda lite annan teknik, säger Joakim Renemar på iFix.

Det tidigare ytskiktet som bestod av asfalt togs bort och konstruktionsbetongens yta som fanns inunder frästes av. Sedan pumpades drygt 200 ton betong in på bottenplanets drygt 5600 kvadratmeter stora yta. Det krävdes en slang på 140 meter för att nå från markplan till bottenplan från pumpbilen.

Mitt i centrala Uppsala finns det inte jättemycket ytor för en pumpbil att stå på. Att det då gick att minimera antalet dagar var en klar fördel.

– Man får en färdig yta direkt efter läggning och blästring, säger Kristian Knutsson på ABTK.

Efter pågjutningen impregnerades ytan sedan den stålkuleblästrats. Även de nedre delen av pelarna i garaget impregnerades. Pågjutningen fungerar nu som ett slitageskikt för den mekaniska nötning som uppstår från bildäcken och betongimpregneringen ska ge extra bra vattenavrinning och minska belastningen av salt som bilarna drar med sig in vintertid.

– Det här skyddar konstruktionsbetongen från att brytas ner under många år framöver och ytskiktet bidrar även till en betydligt ljusare och fräschare miljö i parkeringshuset än tidigare, säger Martin Carlsson, produktchef för betong på Weber.