Hem Betongbruden Betongbruden om vikten av säkerhet

Betongbruden om vikten av säkerhet

Betongbruden

Nu måste jag få gnälla lite. Som en del av er vet är säkerhet viktigt för mig. Det gäller förstås inte enbart på jobbet utan alltid.

Härom morgonen var jag på väg till firmans verkstad i Bålsta när jag hamnade bakom en hantverksbil som trots mörker och regn körde utan tända bakljus. Även om det finns gatubelysning där vi körde så syntes han väldigt dåligt. Utöver det oansvariga i att köra utan balkjus i de förhållandena så gjorde föraren inte direkt någon bra reklam åt sitt företag.

Bryr man sig inte ens om att sätta på sina bakljus har jag svårt att tro att man är ansvarstagande på jobbet. Vet föraren inte om att de inte lyser så finns det lämpligare färdsätt, med kollektiva medel.

Moderna bilar har idag ett system som heter DRL – Daytime Running Lights. Systemet är inte alls anpassat efter våra nordiska förhållanden och fungerar oftast väldigt dåligt. Tanken är att halvljuset och bakljusen ska tändas automatiskt när det är mörkt, vilket fungerar på uppskattningsvis inte ens hälften av alla bilar som jag ser under mina dagar i stockholmstrafiken. Det är dessutom väldigt ovanligt att de tänds vid regn eller dimma, vilket skapar farliga situationer. För oss som kör tunga fordon som kräver längre stoppsträckor är detta en ständig stress vi får leva med på vår arbetsplats.

Har du en bil med DRL så ha för vana att alltid ha på halvljuset,  då lyser även bakljusen. Om du inte orkar bemöda dig med detta så får du helt enkelt gå ett varv runt bilen VARJE GÅNG du ska köra när det är mörkt, för att säkerställa att bakljusen lyser. Det här är en av de mest korkade reglerna vi har i trafiken och den ställer högre krav på förarnas kompetens än vad de flesta kan leva upp till. Handen på hjärtat – vet DU att det fungerar på din bil?