Hem Betongbruden Betongbruden på storgjutning

Betongbruden på storgjutning

Betongbruden

I helgen var det storgjutning på Slussen i Stockholm. 2000 kubikmeter undervattensgjutning med fyra pumpar och ett 15-tal betongbilar från olika åkerier förberedde för den så kallade guldbron mellan Gamla stan och Södermalm.

Gjutningen började vid sju på fredagskvällen och pågick sedan utan uppehåll till söndagseftermiddagen. De bilar som var med under hela gjutningen körde från 18-tiden på fredagen till 14.30 på söndagen utan att stängas av. Jag körde dagpassen på lördagen och söndagen medan en gammal polare tog nattpasset på min bil. Han har egentligen slutat köra betongbil men ryckte in tillfälligt. Med 19 års erfarenhet behövde han inte direkt några instruktioner, men jag åkte med första vändan in så att han fick orientera sig på bygget.

Jag måste ge en eloge till Skanska som hade planerat och förberett gjutningen på ett föredömligt sätt. Det hade skickats ut information till åkerierna om bland annat logistiken med pumparna på plats vilket gjorde det lättare för dem att förbereda sina chaufförer. Tydlig och generös info underlättar ju sådana här stora jobb mycket och det hördes flera positiva kommentarer om det.

Själva gjutningen var rätt häftig då det göts en stor platta under vattnet. Först läggs det plåt på botten, sen sänker man ner armering och så på med betongen. Man har ingen form utan gjuter bara med “spont” (som stålväggar ungefär) som stopp på kanterna. Pumparna har slangar påkopplade längst ut på masten och dessa hålls upp av kranar så att det blir lättare för dykarna. Betongen är av en speciell sort som står emot vattnet bättre. Det gör den i våra bilar också, så det blir lite jobbigare att spola rent vid hemgång.

Det flöt på oväntat bra men såklart händer det saker på ett så här stort jobb. Att jag skriver “oväntat bra” förvånar ingen som är insatt i betongbranschen, för då vet man att det inte sällan händer oförutsedda saker. Mr Murphy (Murphys law) verkar gilla betong han också!

Vi hade en incident med en chaufför som gjorde något synnerligen dumt och han blev portad från gjutningen direkt, ett bra beslut från ansvariga. Dessvärre var han en av de som skulle köra natt och det är inte alls bra att vara en bil kort. Åkeriet som snubben tillhörde löste dock bekymret och hade bilen på rull med en ny chaufför på imponerande 37 minuter från beskedet om avstängningen vid klockan 22 på kvällen. Mycket bra gjort!

Många som jobbar inom betongen säger att det är som en andra familj och det ligger en hel del i det. Jag satt på fredagen och följde förberedelserna på sociala medier. Folk uppdaterade om att de snart skulle vara på plats inför gjutningen, de som inte skulle köra natten kom med glada tillrop och lyckönskningar och det käftades som vanligt i hjärtlig ton. Folk var glada och peppade varandra och det var helt enkelt en suverän stämning redan innan gjutningen började.

Jag och en kollega hade bakat, såklart, för när man kör helg ska man ha gofika. Undrar hur många branscher som har en sådan uppladdning och uppföljning före en helg med extrajobb? Det grillades korv på fabriken vilket också uppskattades enormt. Man behöver inte bli mätt, bara att någon tänker på en värmer gott, så ett par korvar med bröd gör stor skillnad för humör och energi.

Det var en historisk gjutning och det känns kul att ha varit med. Jag blir stolt över att tillhöra denna bransch! Till er alla, hela vägen från fabrikerna, via vakterna på Stadsgårsleden till betongbilar, provtagare, pumpar, dykare, kranförare, arbetare och arbetsledare: Det gjorde ni bra!

Åsa “Betongbruden” Karlström