Hem Okategoriserade Sika ökar tillgängligheten i sortimentet

Sika ökar tillgängligheten i sortimentet

Sika

Sikas nya projektgrupp ska öka tillgängligheten i företagets sortiment. Stora kunder ska kunna ta del av företagets bredd på ett kostnadseffektivare sätt med färre kontaktvägar.

– Den som anlitar oss får tillgång till hela Sikas produktutbud och expertis genom en och samma kontaktperson, säger Tomas Ahlberg, marketing manager på Sika Sverige.

Den nya projektgruppen rör sig över Sikas alla åtta affärsområden med produkter för limning, tätning, dämpning, förstärkning och skydd inom bygg och industri på marknaden. Att på ett traditionellt sätt marknadsföra produkterna genom respektive affärsområd har borgat för hög expertis inom varje enskild avdelning, men också gjort det omständligt för kunder med stora bygg- och renoveringsprojekt som behöver överblicka hela produktutbudet.

– Vi är inte bara de främsta experterna på vårt eget utbud. Vi blir nu också de främsta experterna på kundens behov, säger Tomas Ahlberg i ett pressmeddelande.

Med den nya projektgruppen, som går under namnet cross selling-gruppen, får kunden får en kontakt som har förmågan att röra sig över hela företagets bredd, från betong, vattentätning, tak, fasad och golv, via lim och fog till betongrenovering, förstärkning, ytskydd och industri.

“Många företag är kvar i gamla hjulspår”

– Det blir en fördel för kunden att göra Sika till en bred partner för hela byggprojektet. Den unika kompetens och bredd som vi har byggt upp sedan Sika grundades för över hundra år sedan blir nu tillgänglig i hela sin potential, säger Tomas Ahlberg.

Sikas produktkatalog innehåller allt från betongtillsatsmedel och vattentätningsmembran till gröna tak och golv för både parkeringshus och produktionsanläggningar. Företaget anlitas för omfattande projekt som Västlänken i Göteborg, forskningsanläggningen ESS i Lund och renoveringen av skyskrapan Kronprinsen i Malmö. Med hög teknisk kompetens, en väl utbyggd R&D-avdelning och ett eget betonglabb ska Sika presentera lösningar som är specifika för varje enskilt behov.

En av de medarbetare som har knutits till Cross selling-konceptet är Martin Forssmed, med betongrenovering som ett av sina affärsområden.

– Många företag är kvar i gamla hjulspår och jobbar fortfarande med sina områden i silos. De som anlitar oss får istället en modern organisation som partner. Vi märker vilken nytta det gör både för våra gamla och nya kunder, säger Martin Forssmed.

Konceptet, som har utarbetats för Skandinavien, har tagits emot väl av kunderna enligt Tomas Ahlberg.

– Vi har fortfarande kvar de traditionella säljteamen, men vi ser att arbetssättet inom cross selling-gruppen kan bli en modell även för resten av säljorganisationen i framtiden.